Wednesday, June 03, 2009

Ada Masjid Cina dan Masjid India, Masjid Melayu Di Mana

Mungkin ada benarnya kata-kata sesetengah teman-teman bahawa pemikiranku sering kali berlainan daripada yang lain. Persidangan Majlis Agama Islam dan Adat Melayu Perak Kali Ke 166 semalam telah mengumumkan geran pelancaran sebanyak RM2 juta yang disumbangkan oleh Majlis Agama Islam Dan Adat Melayu Perak untuk pembinaan Masjid Cina Muslim di Taman Tasek Jaya Ipoh. Walaupun mungkin ramai yang akan memuji tindakan tersebut, termasuk yang paling berbangga, Dr Asri yang akan mengatakan bahawa pendapatnya terbukti diterima pakai, namun bagi aku ianya adalah satu tindakan mengundur ke belakang.

Tidak ada bukti yang konkrit mengatakan orang Cina terhalang menggunakan masjid dengan reka bentuk sedia ada. Halangan sebenar hanyalah kerana mereka tidak diberi ruang dalam pentadbirannya. Majlis sepatutnya mengkaji keahlian AJK Kariah yang dikuasai golongan yang bukan ahlinya bagi menarik minat Bukan Melayu mengimarahkan masjid, bukan dengan mewujudkan masjid yang terpisah-pisah menurut keturunan dan bangsa.

Sekian lama Masjid India dan Masjid Pakistan wujud di negeri ini namun tidak ada sebarang kemajuan terhadap dakwah mereka terhadap orang-orang India di kalangan mereka. Kewujudan kedua masjid ini hanya melambatkan proses pemantapan ukhuwwah antara berbagai bangsa di mana mereka akan selamanya bergaul sesama mereka tanpa bercampur gaul dengan yang lainnya.

Persoalan duit bukanlah masalah besar bagi orang Cina. Namun apakah mereka bersungguh mahu mengimarahkan rumah Allah jika semata-mata mengharapkan bantuan kerajaan semata-mata. Tidakkah mereka perlu melalui kepayahan sebagaimana yang ditempuhi oleh Orang Melayu di kampung-kampung dan Orang India yang mengutip derma untuk mendirikan tempat ibadat.

Rumah Allah tidak seharusnya dinisbahkan kepada mana-mana bangsa secara khusus. Ini hanya akan menghalang bangsa lain dari menggunakannya dengan selesa. Walaupun begitu banyak masjid yang dibina oleh orang Melayu namun tidak ada satupun yang dinamakan Masjid Melayu melainkan Masjid Kampung Melayu. Reka bentuk masjid sedia adapun lebih banyak bercirikan Arab berbanding Melayu kerana Arab lebih mendekatkan Orang Melayu dengan Islam. Maka jika Orang Melayupun menumpang di rumah Allah (Tanpa perlu identiti Bangsa Melayu), maka apakah sukarnya Orang India dan Cina untuk bersama dalam mengimarahkannya.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...