اَلْحَمْدُ
ِللهِ القائل :
وَلَوْ شَاءَ رَبُّكَ لأمنَ مَنْ فِي الأَرْضِ كُلُّهُمْ جَمِيعًا
أَفَأَنْتَ تُكْرِهُ النَّاسَ حَتَّى يَكُونُوا مُؤْمِنِينَ (سورة يونس : 99)
اَشْهَدُ
اَنْ لاَ اِلهَ اِلاَّ اللهُ وَحْدَهُ لاَ شَرِيْكَ لَهُ وَاَشْهَدُ اَنَّ سَيِّدَنَا
مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُوْلُهُ اَللَّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ وَبـَارِكْ عَلىَ
سَيِّدَنـَا مُحَمَّدِنِ الْهَادِىْ اِلىَ الْحَقِّ وَاِلىَ الصِّرَاطِ الْمُسْتَقِـيْمِ وَعَلىَ
الِهِ وَاَصْحَابِهِ وَمَنْ تَبِعَهُمْ اِلىَ يَوْمِ الدِّيْنِ. اَمَّا بَعْدُ,
فَيَا عِبَادَ الله اِتَّقُوْ اللهَ فَاِنَّ اللهَ مَعَ الْمُتَّقِيْنَ.
Saudara kaum muslimin yang berbahagia,
Daripada
dahulu sehingga kini, kita sentiasa disogokkan dengan gesaan untuk bersatu dan
berpadu, seolah-olahnya dengan bersatu padu semua masalah ummat akan dapat
diselesaikan. Sebahagian kita menghendaki semua manusia menerima pandangan dan
pendapat mereka seolah-olahnya menyanggahinya merupakan satu dosa yang amat
besar. Kebanyakan kita tidak dapat menerima mereka yang tidak bersama dengan
kita dan tidak merasakan mereka bersaudara dengan kita jika mereka tidak
mentaati kita secara total.
Sidang Jumaat Sekelian,
Khilaf bermakna berselisih pandangan atau pendapat.
Dikatakan sesuatu kaum itu berkhilaf apabila sebahagiannya mengambil jalan yang
berlainan daripada jalan yang lain daripadanya. Pada zaman Rasulullah S.A.W
tidak berlaku sebarang perselisihan kerana mereka bersegera mencari kebenaran
melalui nabi. Berbeza dengan kita hari ini yang masih terus berselisih dalam
urusan yang sudahpun diputuskan oleh Rasul apatah lagi urusan yang tidak
diputuskan oleh Rasul. Apabila baginda wafat maka bermulalah perselisihan di
kalangan para sahabat sehinggalah ke hari ini.
Sidang Jumaat Sekelian,
Perselisihan pertama yang
berlaku dalam sejarah adalah mengenai kewafatan Rasulullah S.A.W. Saidina Umar
Al-Khattab mengengkari kewafatan baginda dan mengatakan bahawa baginda tidak
mati tetapi diangkat oleh Allah SWT sebagaimana diangkatNya Nabi Isa anak
Maryam. Perselisihan ini hilang ketika mana Saidina Abu Bakar membacakan Surah
Ali Imran ayat 144 dan Surah Az-Zumar ayat 30.
Firman Allah SWT :
وَمَا
مُحَمَّدٌ إِلاَّ رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِ الرُّسُلُ أَفَإِنْ مَاتَ
أَوْ قُتِلَ انْقَلَبْتُمْ عَلَى أَعْقَابِكُمْ وَمَنْ يَنْقَلِبْ عَلَى
عَقِبَيْهِ فَلَنْ يَضُرَّ اللَّهَ شَيْئًا وَسَيَجْزِي اللَّهُ الشَّاكِرِينَ –
آل عمران : 144
Dan
Muhammad itu tidak lain hanyalah seorang Rasul yang sudahpun didahului oleh
beberapa orang Rasul (yang telah mati atau terbunuh). Jika demikian, kalau dia
pula mati atau terbunuh, (patutkah) kamu berbalik (berpaling tadah menjadi
kafir)? Dan (ingatlah), sesiapa yang berbalik (menjadi kafir) maka dia tidak
akan mendatangkan mudarat kepada Allah sedikitpun dan (sebaliknya) Allah akan
memberi balasan pahala kepada orang-orang yang bersyukur (akan nikmat Islam
yang tidak ada bandingannya itu).
إِنَّكَ مَيِّتٌ وَإِنَّهُمْ
مَيِّتُونَ – الزمر : 30
Sesungguhnya engkau (wahai Muhammad)
akan mati dan sesungguhnya mereka juga akan mati.
Sidang Jumaat Sekelian,
Perselisihan kedua timbul
mengenai tempat pengkebumian Rasulullah SAW kerana ada sahabat yang mengatakan
di Mekah kerana ianya tempat lahir Rasulullah, tempat diutusnya sebagai rasul,
qiblat umat Islam dan tempat dikebumikan Nabi Ismail. Sebahagiannya mengatakan
di Madinah kerana ianya merupakan tempat hijrah dan tempat mengembangkan Islam.
Sebahagian sahabat pula berpendapat di Baitul Maqdis kerana ianya tempat
pengkebumian Nabi Ibrahim. Perselisihan ini akhirnya hilang apabila Saidina Abu
Bakar mengingatkan mengenai hadis nabi yang menyebutkan :
إِنَّ اْلأَنْبِيَاءَ يُدْفَنُوْنَ
حَيْثُ يُقْبَضُوْنَ
Para Nabi dikebumikan di
tempat kewafatannya.
Sidang Jumaat Sekelian,
Perselisihan seterusnya
berlaku dalam urusan perlantikan khalifah dimana Orang Ansar mahu melantik Saad
Bin Ubadah (سعد
بن عبادة)tetapi tidak meneruskan hasrat itu apabila diingatkan kepada
hadis Rasulullah SAW :
َاَْلأَئِمَّةُ مِنْ قُرَيْشٍ
Pemimpin itu hendaklah dilantik daripada
keturunan Quraisy.
Walaubagaimanapun perselisihan ini
berterusan kerana Golongan Khawarij mendakwa boleh dilantik selain Quraisy.
Kemudian berlakulah
beberapa perselisihan seterusnya seperti perselisihan mengenai harta
peninggalan nabi yang kemudiannya diselesaikan oleh Saidina Abu Bakar yang
meriwayatkan hadis nabi :
نَحْنُ مَعَاشَرَ اْلأَنْبِيَاءِ لاَ نُوَرِّثُ
Ertinya : Sesungguhnya
kami para anbiya’ tidak mewariskan.
Sahabat juga berselisih
apabila Khalifah Abu Bakar As-Siddiq memerangi mereka yang enggan membayar
zakat dan kemudiannya semua sahabat bersetuju dengan pandangan Abu Bakar yang
mengatakan mereka wajib diperangi.
Hadirin yang dirahmati Allah,
Jika
para sahabat yang mendapat didikan secara langsung daripada Rasulullah SAW
sendiripun menghadapi berbagai perselisihan pendapat maka apakah yang
diharapkan kepada Umat hari ini untuk menjadi Umat yang satu yang tidak berbeza
pandangan dan sikap mereka. Malah perselisihan pandangan di kalangan Umat
adalah perlu dan tidak harus dibimbangkan selama mana kita menjaga adab dan
hukum dalam berselisih pendapat. Secara
umumnya hukum perselisihan terbahagi kepada dua bahagian iaitu : Perkara yang
diharamkan berselisih dan perkara yang dibolehkan berselisih. Diantara perkara
yang diharamkan berselisih adalah:
1)
Rukun Islam yang lima.
Antaranya
adalah Dua Kalimah Shahadah, Sembahyang 5 waktu, Haji bagi yang berkemampuan,
Puasa di Bulan Ramadhan dan sebagainya. Umat Islam tidak dibenarkan sama sekali
mempertikaikan perkara ini. Oleh sebab itulah Khalifah Abu Bakar memerangi
golongan Murtaddin, golongan yang engkar kewajipan zakat dan mereka yang
menyokong Musailamatul Kazzab.
2)
Rukun Iman yang enam.
Antaranya
adalah beriman kepada Allah, Para Malaikat, Kitab-Kitab, Rasul-Rasul, Hari
Kiamat dan Qada’ dan Qadar. Ini berdasar ayat 136 Surah An-Nisa’ :
يَا
أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا آمِنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَالْكِتَابِ الَّذِي
نَزَّلَ عَلَى رَسُولِهِ وَالْكِتَابِ الَّذِي أَنْزَلَ مِنْ قَبْلُ وَمَنْ
يَكْفُرْ بِاللَّهِ وَمَلَائِكَتِهِ وَكُتُبِهِ وَرُسُلِهِ وَالْيَوْمِ اْلآخِرِ
فَقَدْ ضَلَّ ضَلَالاً بَعِيْدًا
Wahai orang-orang yang beriman!
Tetapkanlah iman kamu kepada Allah dan RasulNya, dan kepada Kitab Al-Quran yang
telah diturunkan kepada RasulNya (Muhammad SAW) dan juga kepada Kitab-kitab
Suci yang telah diturunkan dahulu daripada itu dan sesiapa yang kufur ingkar
kepada Allah dan Malaikat-malaikatNya, dan Kitab-kitabNya dan Rasul-rasulNya
dan juga Hari Akhirat, maka sesungguhnya dia telah sesat dengan kesesatan yang
amat jauh.
Maka
tidak boleh diterima sama sekali aqidah dan I’tiqad yang bercanggah dengan
I’tikad di atas termasuk I’tikad Ahli Batiniah yang menta’wilkan Hukum Syariat
mengikut fahaman mereka seperti mengatakan menunaikan Haji itu sebagai
menziarahi imam-imam mereka, puasa hanya menahan diri daripada membocorkan
rahsia imam-imam mereka dan mereka mengatakan sesiapa yang memahami hakikat
ibadat maka gugurlah kefardhuan beribadat daripadanya berdasarkan Firman Allah
dalam Surah Al-Hijr : 99 :
(وَاعْبُدْ رَبَّكَ حَتَّى يَأْتِيَكَ الْيَقِينُ – الحجر
: 99 )
Dan sembahlah Tuhanmu, sehingga datang kepadamu
(perkara yang tetap diyakini) yakni kematian.
3)
Semua nas Syarak yang sabit secara
qat'i ( قَطْعِيُّ الثُّبُوْت ) iaitu Al-Quran dan Hadis Mutawatir ( حَدِيْثٌ مُتَوَاتِرٌ )
dan Qat'i Dilalah ( قَطْعِيُّ الدِّلاَلَةُ ).
4)
Semua yang telah diijmakkan oleh
Ulama' daripada masalah aqidah dan syariah.
Maka
barangsiapa yang mengengkari sesuatu daripada rukun Islam, Rukun Iman atau apa
yang disepakati ulamak maka dia terkeluar daripada golongan orang yang beriman,
menjadi murtad dan wajib orang Islam mengambil tindakan tegas terhadap mereka
bagi menghalang kerosakan dalam agama dan perpecahan di kalangan Umat.
بَـارَكَ اللَّـهُ لِى
وَلـَكُمْ فِى الْـقـُرْأَنِ الْـعَـظِـيْـمِ وَنـَفـَعَـنِى وَاِيـَّاكُمْ
بـِاْلاَيـَاتِ وَالـذِّكـْـرِ الْـحَـكِـيْـمِ, وَتـَقـَبَّـلَ مِـنِّى
وَمِـنـْكُمْ تِـلاَوَتـَهُ اِنـَّهُ هُـوَ الـسَّـمِيْـعُ الْـعَـلـِيْمُ.
اَقـُوْلُ قـَوْلِى هَـذَا وَاَسْـتَـغْـفِـرُ اللَّـهَ الْـعَـظِـيْـمَ لِى
وَلـَكُمْ وَلِـسـَائِـرِ الْـمُـسْـلِـمِـيْـنَ وَالْـمُـسْـلِـمَـاتِ
وَالْـمُـوْءمـِنِـيْنَ وَالْـمُـوْءمِنـَاتِ فـَاسْـتـَغـْفـِرُوْهُ اِنـَّهُ
هُـوَ الْـغَـفـُوْرُ الـرَّحِـيْـمُ .
No comments:
Post a Comment