اَلْحَمْدُ ِللهِ الْقاَئِلِ :
سُبْحَانَ الَّذِى
أَسْرَى بعَبْدِهِ لَيْلاً مِنَ اْلمَسْجِدِ الْحَرَامِ إلَى الْمَسْجِدِ
اْلأَقْصَاالَّذِى بَارَكْنَا حَوْلَهُ لِنُرِيَهُ مِنْ ءَايَاتِنَا إنَّهُ هُوَ
السَّمِيْعُ الْبَصِيْرُ
اَشْهَدُ
اَنْ لاَ ِالــهَ اِلاَّ الله وَحْدَهُ لاَشَرِيْكَ لَهُ وَاَشْهَدُ اَنَّ
مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُوْلُهُ،
اَللَّهُمَّ
صَلِّ وَسَلِّمْ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلىَ الــِهِ وَصَحْبِهِ
اَجْمَعِيْنَ.
أما بعد،
فَياَ
عِبَادَ الله اِتَّقُوْا الله اُوْصِيْكُمْ وَاِيـَّايَ بِتَقْوَى الله فَقَدْ
فَازَ الْمُتَّقُوْنَ.
Sidang Jumaat yang dirahmati Allah,
Bulan Rejab memperingatkan kita dengan peristiwa Isra’ dan
Mikraj, peristiwa bersejarah yang dilalui oleh Junjungan Besar Nabi Muhammad
s.a.w. Peristiwa ini benar-benar telah menguji
keyakinan umat Islam terhadap terhadap kebenaran risalah kenabian Baginda
Rasulullah s.a.w.
Allah
SWT dengan segala Rahmat dan Kasih sayangNya telah menzahirkan kecintaanNya
kepada kekasihNya Muhammad s.a.w.
melalui peristiwa Isra' dan Mi'raj.
Sidang Jumaat yang dirahmati Allah,
Isra' dan Mikraj berlaku ketika mana
Rasulullah saw menghadapi dua kematian yang membabitkan pendokong kuat terhadap
usaha dakwah baginda iaitu isteri baginda Saidatina Khadijah dan bapa saudara
baginda Abu Talib. Berbagai hikmah dan pengajaran yang mampu kita ambil dari
kejadian yang menimpa Rasulullah saw ini.
Antara pengajaran terbesar dari peristiwa ini adalah jasa dan
sumbangan berbagai pihak terhadap perkembangan Islam termasuk daripada mereka
yang tidak beragama Islam. Mereka yang bukan beragama Islam tetapi tidak
memusuhi Islam, adakalanya lebih berguna kepada Islam berbanding Umat Islam
sendiri yang langsung tidak mempedulikan ajaran Islam. Jika tidak kerana pengaruh Abu Tolib yang
mempertahankan Nabi Muhammad saw, mungkin penyebaran Islam tidak akan sampai ke
mana-mana. Maka Islam membenarkan pendokongnya bekerjasama dengan orang bukan
Islam selagi ianya menguntungkan Islam
dan selama mana mereka menghormati Islam dan tidak menunjukkan penentangan
secara terbuka. Dan Islam tidak membenarkan kita sentiasa mempertahankan
saudara seagama dan sebangsa dengan kita atas dasar kezaliman walaupun yang
menjadi mangsa adalah orang yang bukan beragama Islam.
Muslimin yang dirahmati Allah,
Isra’ Mikraj telah mengajar Nabi Muhammad saw dan seluruh
ummatnya, bahawa kemenangan kemenangan dan keagungan Islam, bukan bergantung
kepada pengaruh dan kedudukan seseorang, sebagaimana Abu Talib yang menjadi
benteng kepada Rasulullah saw daripada gangguan Musyrikin Mekah, dan tidak hanya bergantung kepada kekuatan
kewangan Saidatina Khadijah semata-mata. Umat Islam jangan menganggap bahawa
kebenaran Islam tidak mungkin dapat ditegakkan tanpa sokongan
pengaruh mereka yang berkuasa dan mempunyai kewangan yang kukuh kerana tanpa
keduanya sekalipun, Allah Maha Berkuasa untuk
memberikan kemenangan kepada sesiapa yang berusaha bersungguh-sungguh dan bertawakkal
kepadaNya.
Sidang Jumaat yang dirahmati Allah,
Terdahulu daripada peristiwa
Isra’ dan Mikraj ini adalah tentangan daripada penduduk Taif iaitu Bani
Saqif yang merupakan kaum kerabat terdekat kepada Rasulullah saw . Ini memberi pengajaran kepada kita bahawa
walaupun penduduk Taif merupakan kerabat rapat di sebelah ibu kepada nabi
tetapi hubungan kerabat dan pertalian darah semata-mata tidak menjamin bahawa
mereka akan menyokong dan membantu usaha dakwah kita. Kita juga hari ini tidak
boleh bergantung kepada perjuangan yang semata-mata memperjuangkan bangsa dan
keturunan tetapi hendaklah memurnikan perjuangan terhadap agama. Walaupun
seseorang itu sama bangsa dengan kita atau darah daging kita sendiri tetapi jika
kehidupannya sentiasa menentang Allah dan Rasulnya maka mereka sebenarnya
adalah musuh kita . Namun jika seseorang itu bukan puak kita, bukan sebangsa
dengan kita tetapi kita mesti bersama dengannya, bekerjasama dan menyayanginya jika
dia berjuang mempertahankan agama Allah.
Meskipun tidak ada salahnya menyayangi bangsa dan keturunan
namun ianya mesti disandarkan pada asas kebenaran dan bukan atas dasar
kebatilan dan kezaliman.
Muslimin yang dirahmati Allah,
Tatkala
mendengar tentang kisah Isra’ dan Mikraj dari lisan Rasulullah saw, timbulnya
beberapa golongan samada di kalangan Umat Islam mahupun yang masih belum
menerima Islam. Golongan pertama tanpa
berfikir panjang telah membenar dan meyakininya hanya semata-mata kerana yang
menyampaikannya adalah Rasulullah saw. Golongan yang kedua terdiri daripada
mereka yang tahu tentang kebenaran apa yang diceritakan oleh Rasulullah saw,
tetapi sentiasa mencari alasan untuk menolaknya kerana berbagai kepentingan.
Manakala golongan ketiga iaitu golongan pelampau yang terdiri daripada mereka
yang menolak terus kisah tersebut lantaran kebencian mereka terhadap Rasulullah
saw.
Oleh
yang demikian, bukanlah suatu yang pelik apabila disebut tentang sistem hidup
Islam atau syariat Islam, manusia hari ini juga terbahagi kepada tiga golongan.
Golongan pertama yang seratus peratus yakin dengan kehebatan Islam serta
berusaha dengan kemampuan yang ada untuk mengamalkan dan melaksanakannya.
Golongan yang kedua terdiri daripada mereka yang tahu tentang kehebatan Syariat
Islam tetapi sentiasa mencari jalan agar ianya tidak dapat dilaksanakan dengan
mencipta pelbagai alasan. Golongan ketiga pula iaitu golongan pelampau yang terdiri
daripada mereka yang menolak terus Islam dan menganggap Islam hanya sesuai untuk
bangsa Arab suatu ketika dulu. Maka pastikanlah kita berada di golongan yang
mana berdasarkan keyakinan kita kepada peristiwa Isra’ dan Mikraj ini. Amat
malang bagi kita pada hari ini jika kita masih lagi ragu dengan kebenaran
kejadian Isra’ dan Mikraj ini, sedangkan ianya amat pelik dan tidak masuk akal
bagi mereka yang hidup di zaman Jahiliah dulu, tetapi tidak sangat
menghairankan di zaman teknologi serba canggih pada hari ini.
بَارَكَ اللهُ لِىْ
وَلَكُمْ بِالْقُرْآنِ الْعَظِيْمِ،
وَنفَعَنِىْ وَاِيَّاكُمْ بِمَا فِيْهِ مِنَ
اْلآيَاتِ وَالذِّكْرِ الْحَكِيْمِ، وَتَقَبَّلَ مِنِّى وَمِنْكُمْ
تِلاَوَتَهُ اِنَّهُ هُوَ السَّمِيْعُ الْعَلِيْمُ، أَقُوْلُ قَوْلِيْ هَذَا وَاسْتَغْفِرُ اللهَ الْعَظِيْمَ ِليْ وَلَكُمْ وَ لِسَائِرِ الْمُسْلِمِيْنَ
وَالْمُسْلِمَاتِ وَالْمُؤْمِنِيْنَ وَالْمُؤْمِنَاتِ فَيَا
فَوْزَالْمُسْتَغْفِرِيْنَ وَياَ نَجَاةَ التَّاءِبِيْنَ.
خطبة كدوا
اَلْحَمْدُ ِللهِ الْقاَئِلِ :
لاَ يُكَلِّفُ اللّهُ نَفْساً إِلاَّ وُسْعَهَا لَهَا مَا كَسَبَتْ وَعَلَيْهَا مَا اكْتَسَبَتْ رَبَّنَا لاَ تُؤَاخِذْنَا إِن
نَّسِينَا أَوْ أَخْطَأْنَا رَبَّنَا وَلاَ
تَحْمِلْ عَلَيْنَا إِصْراً كَمَا حَمَلْتَهُ عَلَى الَّذِينَ مِن قَبْلِنَا
رَبَّنَا وَلاَ تُحَمِّلْنَا مَا لاَ طَاقَةَ لَنَا بِهِ وَاعْفُ عَنَّا وَاغْفِرْ
لَنَا وَارْحَمْنَا أَنتَ مَوْلاَنَا فَانصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْكَافِرِينَ
Allah tidak membebankan seseorang melainkan apa yang terdaya
olehnya. Dia mendapat ganjaran kebaikan yang diusahakannya dan dia juga
menanggung dosa kejahatan yang dilakukannya. Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau
mengirakan kami berdosa jika kami lupa atau kami tersalah. Wahai Tuhan kami!
Janganlah Engkau bebankan ke atas kami bebanan yang berat sebagaimana yang
telah Engkau bebankan kepada orang-orang yang terdahulu daripada kami. Wahai
Tuhan kami! Janganlah Engkau pikulkan ke atas kami apa yang kami tidak terdaya
memikulnya. Dan maafkanlah kesalahan kami serta ampunkanlah dosa kami dan
berilah rahmat kepada kami. Engkaulah Penolong kami, oleh itu bantulah kami
dalam mencapai kemenangan terhadap kaum-kaum yang kufur.
أَشْهَدُ أَنْ لاَ إِلَــهَ إِلاَّ اللهُ وَحْدَهُ لاَ شَرِيْكَ لَهُ، وَأَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُوْلُهُ،
اَللَّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلى ءَالــِهِ وَصَحْبِهِ أَجْمَعِيْنَ .
فَيَا عِبَادَ اللهِ، اِتَّقُوْا اللهَ، أُوْصِيْكُمْ وَإِيـَّايَ بِتَقْوَى اللهَ، فَقَدْ فَازَ الْمُتَّقُوْنَ
Sidang Jumaat sekelian,
Pasang surutnya perjuangan menegakkan
Agama Allah adalah lumrah yang mesti diterima oleh kita semua. Ada masanya kita
menang dan Islam diterima dengan mudah dan ada kalanya kita kalah dan Islam
dimusuhi dan ditolak mentah-mentah. Isra’ Mikraj mengajar kita bagaimana untuk
menghilangkan rasa resah dan kecewa tatkala kalah. Allah mengajar bahawa manusia harus sentiasa mengadakan hubungan dengan Allah,
baik di kala senang mahupun di kala susah. Ini kerana hanya Allah yang berkuasa
memberikan pertolongan, menghilangkan segala kesedihan, dukacita dan kesusahan
pada diri manusia.
Sebagaimana
Nabi yang telah ditimpa beberapa musibah sebelum dianugerah dengan Isra’ dan Mikraj. Segala
musibah yang kita hadapi hendaklah menjadikan iman, taqwa dan tawakkal kita
bertambah dan ini dibuktikan dengan bertambahnya amal ibadat dan ketaatan kita
kepada segalah titah perintah Allah.
اللَّهُمَّ
اغْفِرْ لِلْمُسْلِمِيْنَ وَالْمُسْلِمَاتِ وَالْمُؤْمِنِيْنَ والْمُؤمِنَاتِ،
وَأَصْلِحْ ذَاتَ بَيْنِهِمْ وَأَلِّفْ بَيْنَ قُلُوْبِهِمْ، وَاجْعَلْ فِى قُلُوْبِهِمُ الإِيْمَانَ وَالحِكْمَةَ،
وَثَبِّتْهُمْ عَلَى مِلَّةِ رَسُوْلِ اللهِ صَلَّ اللهِ عَلَيهِ وَسَلَّم.
اَللَّهُمَّ
أَعِزَّ الإِسْلاَمَ وَالْمُسْلِمِيْنَ، اَللَّهُمَّ انْصُرِ الإِسْلاَمَ
وَاْلمُسْلِمِيْنَ،
اَللَّهُمَّ
انْصُرِ الدُّعَاةَ وَالْمُجَاهِدِيْنَ، اَللَّهُمَّ دَمِّرِ الْكَفَرَةَ وَالْمُشْرِكِيْنَ،
وَأَهْلِكْ
أَعْدَائَكَ أَعْدَاءَ الدِّيْنِ، اَللَّهُمَّ عَذِّبِ اْلكَفَرَةَ
الَّذِيْنَ يَصُدُّوْنَ عَنْ سَبِيْلِكَ، وَيُكَذِّبُوْنَ رُسُلَكَ، وَيُقَاتِلُوْنَ أَوْلِيَائَكَ، اَللَّهُمَّ بَدِّدْ شَمْلَهُمْ وَفَرِّقْ
جَمْعَهُمْ،
وَزَلْزِلْ
أَقْدَامَهُمْ، وَسَلِّطْ عَلَيْهِمْ كَلْبًا مِنْ كِلاَبِكَ، اَللَّهُمَّ يَا مُنْزِلَ الْكِتَابِ،
وَيَا مُجْرِيَ
السَّحَابِ، وَيَا هَازِمَ الأَحْزَابِ، إِهْزِمْهُمْ وَانْصُرْنَا عَلَيْهِمْ،
بِقُدْرَتِكَ
وَقُوَّتِكَ يَا رَبَّ الْعَالَمِينَ.
اَللَّهُمَّ وَفِّقْ سلطان أزلن مُحِبُّ الدِّيْن شاه اِبْنِ
اَلْمَرْحُوْمِ سلطان يُوْسُف عِزُّ الدِّيْن شَاه غَفَرُ اللهُ لَهُ بِمَا
تُحِبُّ وَتَرْضَاهُ
رَبَّنَا ءَاتنِاَ
فِى الدُّنْياَ حَسَنَةً وَفِى الآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ، وَصَلَّى الله عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ
وَعَلَى ءَالِهِ وَأَصْحَابِهِ أَجْمَعِيْنَ، وَالْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِيْنَ
.
إِنَّ الله يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ
وَالأِحْسَانِ، وَإِيْتَاءِ ذِي الْقُرْبَى وَيَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاءِ
وَالْمُنْكَرِ وَالْبَغْيِ، يَعِظُكُم
لَعَلَّكُم تَذَكَّرُوْنَ .
No comments:
Post a Comment