Wednesday, August 15, 2018

Harta Di Akhirat












Kita pasti akan pulang menemui Allah dengan meninggalkan berbagai perkara yang berada di sekeliling kita. Rasulullah saw menjelaskan bahawa keluarga, teman dan sahabat, harta benda dan sebagainya tidak akan mengiringi kita hingga ke alam barzakh. Namun ada beberapa perkara yang akan terus menerangi kehidupan kita walaupun hingga ke alam barzakh. Rasulullah saw bersabda :

إذا ماتَ الرجلُ انقطعَ عملُهُ إلاَّ من ثلاثٍ ولدٍ صالحٍ يدعو لَهُ ، أوصدقةٍ جاريةٍ أو علمٍ يُنتَفعُ بِهِ

Apabila mati seseorang itu terputuslah amalannya kecuali 3 ; anak yang soleh yang mendoakannya, atau sedekah jariah atau ilmu yang diambil manfaat dengannya.

Untuk memastikan sesuatu harta itu benar-benar menjadi harta kita adalah dengan menginfaqkannya di jalan Allah. Hanya melalui cara ini kita akan memberikan nilai tambah kepadanya kepada satu nilaian yang jauh berbeza dengan nilaian di dunia.

Kereta Kia Sephia keluaran Korea ini adalah merupakan kereta ketiga yang kami miliki setelah 2 buah kereta tempatan iaitu kereta pertama second hand Proton Aeroback, ABX 8816 dan kereta baru Iswara 1.5, ADR 74. Kereta yang dibeli second hand dengan harga RM 42k ini telah memberikan perkhidmatannya melebihi nilaian harga sebenarnya. Dengan sistem suspension yang begitu lembut membolehkan pemanduan jarak jauh dilakukan dengan selesa. Ianya menjadi "first car" keluarga selama beberapa tahun sebelum kami membeli kereta Naza Citra, AFT 7071 dan SangYong Stavic, AHY 7170.
Walaupun tidak mempunyai harga jika dijual pada masa ini, namun kereta ini masih berkeadaan baik enjinnya. Ia hanya mengalami kerosakan penyaman udara dan beberapa kerosakan kecil seperti alternator, bateri dan sebagainya. 
Walaupu begitu lama tidak digunakan setelah bermastautin di Taiping ini, namun menyerahkannya kepada pihak lain bukanlah suatu urusan yang mudah. Berbagai pihak menawarkan pembelian dengan harga yang langsung tak munasabah dan akhirnya aku kami bersetuju agar ianya diwaqafkan kepada SMK Bukit Jana Kamunting, bagi tujuan kegunaan pengajaran dan pembelajaran bagi panitia PVMA Automotif bermula 9 Ogos 2018. Semoga anak-anak kita akan dapat menggunakannya semaksima mungkin dan mendapatkan manfaat yang amat berguna kepada Umat Islam seluruhnya.

Alhamdulillah...Thummal Alhamdulillah....    

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...