Wednesday, October 28, 2009


Entah kenapa setiap kali BN membuat onar di negeri ini, setiap kali itulah hujan turun mencurah-curah seolah-olah mencuci segala kekotoran yang tidak wajar dibiarkan. Fenomena ini berulang kembali malam ni. Namun mungkin suatu yang tidak menghairankan bagi BN melaksanakan hukum rimba seperti ini. Apa jenis kejahatan yang belum dilakukan oleh mereka selama ini. Namun yang menghairankan adalah tindakan Polis yang seumpama lembu dicucuk hidung. Alasan yang selalu digunakan adalah arahan atasan; terpaksa; menjaga keselamatan dan sebagainya. Kalau tengok muka satu-satu tak nampak macam terpaksa je. Tak kan le pihak atasan bagi arahan sebegitu detail, melainkan orang bawah yang lebih sudu dari kuah. Dalam banyak perhimpunan di negara ni, selalunya kecoh hanya bila polis terlibat sama. Kalau deme takde biasanya aman tenteram takde masalah.
Bila masa pulak bidangtugas polis merampas jubah yang orang pakai. Kalau Siva tu mencuri jubah Ganesan tangkap je le atas kesalahan mencuri. Tapi ada ke repot polis dibuat.
Perak seolah-olah sudah tidak dipayungi sesiapa. BN atau PR takkan mungkin mengalah dan membuang ego masing-masing. Ini menyebabkan Sidang DUN yang mulia terpaksa diseret ke mahkamah yang biasanya menjadi penyelesai kepada 2 pihak yang bermasalah. Namun 2 pihak ini bukan manusia biasa. Mereka semua wakil rakyat yang menentukan kelangsungan negeri dan negara. Di mana maruah rakyat, negeri dan negara jika wakil rakyatnya asyik bersengketa. Kenapa perlu sampai bergantung kepada keputusan mahkamah sedangkan merekalah yang meluluskan undang-undang untuk mahkamah melaksanakan fungsinya. Kalau 2 anak berebut sesuatu, maka bapak boleh menjadi pendamainya agar kesemua anaknya tidak kecewa. Maka bagaimana nak dikatakan payung jika membiarkan seorang anak bermaharajalela sedangkan dalam masa yang sama seorang lagi anak ibarat berada dalam kasta kelas kedua.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...