Sunday, January 10, 2010

RM 500,000.00 untuk Gereja Metro Tabernacle

KUALA LUMPUR, 9 Jan (Bernama) -- Datuk Seri Najib Tun Razak mengumumkan peruntukan RM500,000 kepada Gereja Metro Tabernacle di Desa Melawati di sini yang rosak kerana dibaling bom api bagi membolehkan pihak pentadbiran gereja membangunkan rumah ibadat itu di tempat lain. Perdana Menteri berkata ia adalah sebagai tanda simpati kerajaan terhadap apa yang telah berlaku dan peruntukan itu akan disalurkan kepada pihak Assembly of God agar mereka dapat membangunkan gereja di kawasan baru. Ditanya sama ada kerajaan akan turut memberikan peruntukan kepada gereja-gereja lain yang terlibat dalam serangan Najib berkata "Tempat ini (Gereja Metro Tabernacle) dulu kerana inilah tempat yang paling berat sekali (mengalami kerosakan)."
(
http://www.bernama.com/bernama/v5/bm/newsindex.php?id=467240 )

Setengah juta ringgit bukanlah suatu angka yang kecil bagi kebanyakan rakyat di negara ini. Kelulusan sebanyak itu bagi memperbaiki sesuatu bangunan yang rosak adalah suatu yang amat mengejutkan. Jika sekiranya gereja ini telah diinsurankan maka berganda besarnya gereja ini setelah dibangunkan di tempat lain sebagaimana meklumat Bernama di atas.

Jika sekiranya kelulusan ini diluluskan oleh Dato' Seri IR Mohd Nizar Jamaluddin, Menteri Besar Perak, maka pasti ianya dikatakan atas desakan Ngeh dan Nga. Setiap yang diberikan kepada bukan Melayu, pasti menjadi bukti kepada tohmahan Boneka Cina yang dilemparkan terhadapnya.

Namun ini tidak pernah dibincangkan jika ianya dilakukan oleh pimpinan BN. Cepatnya anggaran kerosakan dibuat sehingga kelulusan sebegitu banyak diumumkan serta merta.

Apakah ianya tidak memerlukan siasatan rapi agar diketahui dengan jelas kos kerugian yang dialami. Apakah dengan hanya berbekalkan slogan Satu Malaysia, gereja sudah diangkat tarafnya setaraf dengan masjid dan surau atau sudah bertaraf lebih tinggi daripada keduanya. Berapakah dan bilakah agaknya peruntukan yang diluluskan bagi memperbaiki kerosakan sebuah surau yang berlaku dalam masa yang hampir sama.

SHAH ALAM, 9 Jan (Bernama) -- Cermin pintu sebuah surau di Taman Menara Maju, Kampung Jawa, Klang dekat sini didapati pecah kira-kira pukul 6 pagi setelah dibaling dengan batu. Selain cermin pintu itu yang pecah, terdapat tompokan air yang dibuang ke dalam surau berusia 13 tahun itu. "Saksi kejadian iaitu seorang penduduk tempatan yang hendak ke surau untuk menunaikan solat Subuh memberitahu polis yang dia nampak seorang suspek lelaki lari ke satu lorong kira-kira 200 meter dari surau itu dalam keadaan tidak memakai baju.
( http://www.bernama.com/bernama/v5/bm/newsindex.php?id=467264 )

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...