Saturday, February 13, 2010

Pemergian Tanpa Sebarang Amaran

Setiap yang bernyawa pasti akan mati. Bagi yang hidup, amanah sebagai khalifah Allah di muka bumi mesti dilaksanakan sepenuhnya. Allah menyebutkan dalam Al-Quran bahawa Dia tidak menjadikan Jin dan Manusia kecuali untuk beribadat kepadaNya. Maka manusia dan jin wajib beribadat sepanjang hidupnya sebelum nyawa bercerai dari jasad. Allah juga menyebutkan dalam Al-Quran ; maka sembahlah tuhanmu sehinggalah datang kepadamu Al-Yaqin. Al-Yaqin ditafsirkan oleh para mufssirin sebagai Maut.


Sabtu 6 Februari 2010, kira-kira jam 2.30 petang, panggilan telefon diterima menyatakan bahawa Nurazura Abdul Manaf, isteri kepada anak saudaraku, Norasidi Abdul Rahman, jatuh lalu pitam di tempat kerja. Sejurus sampai di Hospital Tuanku Bainun, Ipoh, pembedahan bagi membuang darah beku di kepalanya terus dilaksanakan. Sebaik selesai pembedahan ketika waktu sudah di akhir petang, tiada lagi komunikasi dengannya dapat dibuat. Beliau koma sehinggalah pulang menemui Allah pada saat Azan Asar berkumandang dari Masjid Muhibbuddin Shah, pada Rabu, 10 Februari 2010.

Tanpa sebarang amaran awal, seolah-olah serangan angin Ahmar, tiba-bila dikatakan darah membeku di kepalanya. Sample darah yang dihantar untuk diuji entah bila diketahui hasil ujiannya. Lukemia, hanya itulah andaian yang mampu dilontarkan oleh pihak perubatan. Apa yang pasti, beliau sudah meninggalkan suami dan dua anaknya yang masih perlukan belaian, disamping meninggalkan dunia dan segala kenikmatannya.


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...