Thursday, May 09, 2013

Budi Bahasa Amalan Kita

Permohonan maaf adalah suatu ungkapan yang mulia yang menunjukkan ketinggian akhlak seseorang. Apatah lagi jika seseorang itu sanggup memohon maaf walaupun zahirnya jelas dia tidak melakukan sebarang kesalahan terhadap orang lain. Walaupun mungkin ianya tidak mempunyai sebarang makna dari sudut penghapusan dosa, namun setidak-tidaknya menunjukkan ketinggian dan budi bahasa seseorang. Bangsa Melayu sememangnya sudah dikenali dengan ketinggian budaya dan budi bahasanya. Melayu baru seharusnya mengembalikan budaya dan budi bahasa dalam pergaulan seharian sebagai pakaian yang menghiasi tubuh badan kita.

Walaubagaimanapun budi bahasa hendaklah diletakkan kena pada tempatnya. Jika tidak akan terpancarlah kebodohan dan tahan pemikiran kita di mata manusia. Inilah yang terjadi kepada Pak Meon yang sudah begitu sebati dengan manis mulut dan budi bahasanya.
Seorang posmen datang menghantar surat.

Posmen   : ” Assalamualaikum “

Pak Meon : ” Walaikumsalam “

Posmen   : ” Ni rumah encik Sameon ye?

Pak Meon : ” Ya saya”

Posmen   : ” Poning kepala saya mencari alamat rumah encik ni “

Pak meon : ” Buat susah aje encik nie! Apsal tak pos aje?”

1 comment:

Hati Emas said...

Cerita jenaka pun boleh jadi satu contoh yg sgt tepat untuk memahamkan org ttg sesuatu pengajaran yer... Tahniah, kaedah pengajaran yg bagus! :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...