Tuesday, May 05, 2009

Peranan Institusi Imam

Amatlah menyedihkan apabila membaca berita seorang imam di Bukit Damansara dipecat setelah menyampaikan khutbah Jumaat yang menyeru kepada "pemerintahan adil, telus dan cara yang betul" pada Februari lalu. Ini menggambarkan bahawa Umat Islam tidak lagi mengganggap imam sebagai pemimpin masyarakat dan imam dianggap sebagai petugas yang boleh dikerah sesuka hati. Apakah ini merupakan satu penghinaan kepada pewaris kenabian yang sepatutnya ditaati dan dimuliakan oleh masyarakat.
Imam hakikatnya adalah jawatan yang amat penting di dalam sesebuah masyarakat Islam. Imam adalah mewarisi peranan yang dimainkan oleh Rasullullah S.A.W. sepanjang hidup baginda. Imam memainkan peranan yang cukup penting bukan sahaja dalam sembahyang malah berperanan penting dalam pembentukan masyarakat yang bertaqwa dan berdaya maju. Di antara beberapa peranan penting Imam dalam masyarakat adalah seperti berikut :

Simbol Penyatuan Umat
Imam dianggap sebagai simbol penyatuan umat melalui ibadat solat berjemaah. Solat berjemaah adalah simbol bagi kesatuan umat dan simbol ketaatan umat kepada pemimpin. Melalui solat berjemaah setiap umat Islam mengenepikan segala bentuk perbezaan yang ada dan tunduk kepada seorang pemimpin iaitu Imam. Konsep ini jika diguna pakai dalam segenap aspek kehidupan masyarakat sudah tentu akan dapat mewujudkan masyarakat yang bersatu padu. Melalui solat berjemaah juga mengajar umat Islam tentang adab terhadap kepimpinan seperti adab menegur kesilapan pemimpin, adab menerima teguran dan adab menukar kepimpinan. Maka adalah amat pelik bagi AJK masjid yang sentiasa taat menjadi makmum kepada imam, setelah habis sembahyangnya terus memecat imam daripada jawatannya.

Penyelamat Umat
Secara umumnya imam bolehlah dianggap sebagai penyelamat umat daripada menanggung dosa kerana meninggalkan Fardhu Kifayah. Hukum solat berjemaah bagi sesebuah kariah adalah fardhu kifayah. Ini bermakna jika sekiranya tidak ada dilaksanakan solat berjemaah maka keseluruhan ahli kariah akan menanggung dosa. Pada masa ini banyak terdapat masjid yang gagal menghimpun ahli kariah untuk menunaikan solat secara berjemaah terutamanya bagi waktu Zohor, Asar dan Subuh. Sesetengah masjid hanya terdapat Imam dan Bilal sahaja yang datang berjemaah di masjid. Agak sukar untuk kita menyalahkan sesiapa memandangkan senario masa kini dimana tuntutan hidup yang semakin mencabar telah menyebabkan masyarakat semakin asyik dengan urusan seharian tanpa mempedulikan tuntutan Fardhu Kifayah ini. Ketika inilah Imam memainkan peranan yang cukup besar bagi menyelamatkan masyarakat daripada menanggung dosa.

Pemimpin Masyarakat Setempat
Imam tidak hanya sebagai pemimpin dalam solat berjemaah semata-mata, malah kepimpinan ini hendaklah merata dalam keseluruhan urusan hidup seharian. Ini dapat dilihat dengan jelas melalui peranan imam-imam dalam urusan kenduri-kendara, kematian dan sebagainya. Dalam hal ini imam-imam hendaklah menunjukkan contoh teladan yang terbaik. Personaliti setiap Imam juga haruslah sentiasa dijaga agar tidak dipandang rendah oleh masyarakat. Imam-imam hendaklah sentiasa kelihatan hebat pada setiap waktu dan ketika. Firman Allah S.W.T:

وَجَعَلْنَاهُمْ أَئِمَّةً يَهْدُونَ بِأَمْرِنَا وَأَوْحَيْنَا إِلَيْهِمْ فِعْلَ الْخَيْرَاتِ وَإِقَامَةِ الصَّلاَةِ وَإِيتَاءَ الزَّكَاةِ وَكَانُوا لَنَا عَابِدِينَ( الأنبياء : 73)

Dan Kami jadikan mereka ketua-ketua ikutan, yang memimpin (manusia ke jalan yang benar) dengan perintah Kami, dan Kami wahyukan kepada mereka mengerjakan kebaikan, dan mendirikan sembahyang, serta memberi zakat; dan mereka pula sentiasa beribadat kepada Kami.

وَجَعَلْنَا مِنْهُمْ أَئِمَّةً يَهْدُونَ بِأَمْرِنَا لَمَّا صَبَرُوا وَكَانُوا بِآيَاتِنَا يُوقِنُونَ ) السجدة :24)
Dan Kami jadikan dari kalangan mereka beberapa pemimpin, yang membimbing kaum masing-masing kepada hukum ugama Kami, selama mereka bersikap sabar (dalam menjalankan tugas itu) serta mereka tetap yakin akan ayat-ayat keterangan Kami.

وَجَعَلْنَاهُمْ أَئِمَّةً يَدْعُونَ إِلَى النَّارِ وَيَوْمَ الْقِيَامَةِ لاَ يُنصَرُونَ ( 41 ) وَأَتْبَعْنَاهُمْ فِي هَذِهِ الدُّنْيَا لَعْنَةً وَيَوْمَ الْقِيَامَةِ هُمْ مِنْ الْمَقْبُوحِينَ (42) (القصاص : 41-42
Dan Kami jadikan mereka ketua-ketua (dalam kesesatan) yang mengajak ke neraka (dengan kekufurannya), dan pada hari kiamat pula mereka tidak mendapat sebarang pertolongan. Dan Kami iringi mereka dengan laknat di dunia ini, dan pada hari kiamat pula adalah mereka dari orang-orang yang tersingkir (dari rahmat Kami) dengan sehina-hinanya.

Sumber Rujukan Masyarakat
Imam-Imam juga mestilah menyediakan diri dengan ilmu yang mencukupi. Mereka bukan sahaja perlu mahir dalam ilmu-ilmu Fardhu Ain sahaja malah mestilah menguasai kemahiran lain seperti ilmu Psikologi, Kaunseling dan sebagainya. Biasanya imam menjadi pusat pengajian Al-Quran bagi anak-anak di kampung.
Imam-Imam juga boleh mengambil peluang menjadi Guru Ta’mir yang mengajar di masjid-masjid dan memberikan perkhidmatan khidmat nasihat agama di masjid. Selain daripada itu para imam juga boleh membuka kelas pengajian berkaitan agama dan kebudayaan Melayu seperti marhaban, berzanji, rebana, qasidah dan sebagainya. Jika usaha ini tidak dimulakan maka tidak mustahil jika suatu hari nanti ilmu-ilmu ini akan pupus ditelan zaman. Selain daripada itu para Imam juga perlu mahir dalam ilmu yang berkaitan dengan urusan keduniaan seperti ilmu pentadbiran, teknologi, teknologi maklumat dan sebagainya. Mereka harus boleh memberikan sedikit pandangan mengikut perspektif Islam berkenaan perkembangan semasa supaya masyarakat tidak terus keliru dengan isu-isu semasa yang sentiasa berkembang.

Penggerak Kegiatan Masyarakat
Imam-Imam mestilah dapat menjadi penggerak dan pemangkin bagi segala kegiatan masyarakat setempat. Baik atau buruk sesuatu masyarakat banyak bergantung kepada sejauh mana para imam berperanan. Mereka mempunyai peluang sekurang-kurangnya setengah jam seminggu untuk berucap dimana kesemua ahli kariah wajib mendengarnya. Dalam hal ini Malik bin Nabi pernah menyebut, `keajaiban berlaku dalam dunia Islam dimana khatib dan makmum berpakat dalam suatu perkara. Khatib tahu khutbahnya tidak begitu bermanfaat untuk makmum dan makmum tahu khutbah itu tidak begitu bermanfaat baginya. Tapi Khatib bersetuju untuk terus berkhutbah dan makmum bersetuju untuk terus mendengar’. Inilah sindiran yang amat tajam yang mana jika kita mengambil iktibar akan dapat merubah keadaan masyarakat kita hari ini. Khatib mestilah membuat persedian rapi sebelum meniki mimbar pada hari Jumaat. Isi khutbah hendaklah dipastikan sentiasa sesuai dengan keadaan semasa dan menyentuh segenap lapisan masyarakat secara umum dan tidak ditujukan khusus kepada pihak tertentu sahaja. Ini akan menyakinkan jemaah tentang keikhlasan dan kejujuran Khatib dalam menyampaikan dakwah mereka melalui mimbar yang mulia itu.
Maka sebagai sebuah masyarakat yang mengaku beriman sewajarnya kita lebih beradab dengan para imam yang bukan sahaja memimpin kita di dunia malah memimpin kita menuju ke akhirat. Sedikit kekurangan dan kesilapan imam bukanlah menjadi lesen untuk kita bertindak biadab terhadap pewaris tugas kenabian ini.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...