Dunia
maya telah menjadikan setiap detik peristiwa yang berlaku di seluruh muka bumi
ini dapat dikongsi bersama oleh seluruh warganya. Sebahagian dari perkongsian
ini membawa berbagai kebaikan dan manfaat
kepada manusia sedangkan sebahagiannya pulak membawa keburukan serta
mengeruhkan suasana kepada sesetengah pihak.
Antara
isu yang sering tular di dunia maya adalah mengenai kemiskinan dan kemelaratan
sebahagian manusia yang menggambarkan seolah-olah tiada pihak yang bersimpati
dan membantu. Antara pihak yang sering
menjadi mangsa kritikan, sindiran dan tohmahan awam dalam menangani isu
sebegini adalah pihak masjid ataupun Ahli Jawatankuasa Masjid. Masjid
digambarkan sebagai satu institusi yang hanya pandai mengumpul duit dari ehsan
orang ramai, menyimpan dan bermegah dengan banyaknya simpanan masing-masing.
Dengan ayat yang lebih kasar masjid dikatakan hanya pandai menggemukkan badan,
tanpa menghiraukan apa yang berlaku di sekeliling yang memerlukan bantuan dari
mereka.
Persoalan
yang timbul adalah, benarkah masjid sebagai satu-satunya pihak yang
bertanggungjawab bagi menangani isu seperti ini ?. Pihak manakah lagi yang
wajar memikul tanggung jawab tersebut ? Apakah perkara ini menjadi salah satu
peranan dan fungsi masjid ? Apakah perkara ini menjadi keutamaan pertama dalam
peranan dan fungsi masjid ?
Persoalan-persoalan
ini akan dapat dirungkaikan dengan kita melihat kepada fungsi masjid
sebagaimana yang telah dilaksanakan di zaman Rasulullah saw dan para sahabat
serta perbandingan dengan fungsi masjid di masa kini. Berdasarkan realiti ini
timbul beberapa persoalan yang berkisar antara lain; perlukah fungsi dan
peranan masjid pada masa kini dikembalikan semula peranan dan fungsinya
sebagaimana masjid di zaman Rasulullah saw dan para sahabat ? Apakah wajar dan
apakah kekangan bagi melaksanakan usaha tersebut ? Apakah usaha pengembalian
tersebut sebagai satu peningkatan dan perkembangan yang baik atau ianya hanya
sebagai satu langkah ke belakang yang tidak lagi relevan dengan perkembangan
zaman ?.
Masjid pertama yang
dibangun oleh Rasulullah Saw. adalah Masjid Quba’, kemudiannya disusuli dengan
Masjid Nabawi di Madinah. Inilah yang disifatkan oleh Allah dalam firmanNya :
.......لَمَسْجِدٌ أُسِّسَ
عَلَى التَّقْوَى مِنْ أَوَّلِ يَوْمٍ أَحَقُّ أَنْ تَقُومَ فِيهِ فِيهِ رِجَالٌ يُحِبُّونَ
أَنْ يَتَطَهَّرُوا وَاللَّهُ يُحِبُّ الْمُطَّهِّرِينَ (108)
Sesungguhnya mesjid yang didirikan atas dasar takwa (Masjid Quba),
sejak hari pertama adalah lebih patut kamu bersembahyang di dalamnya. Di
dalamnya ada orang-orang yang ingin membersihkan diri. Dan Allah menyukai
orang-orang yang bersih.
Walaubagaimanapun Masjid
Nabawi di Madinah telah dijadikan sebagai sebuah masjid yang sempurna dari segi
fungsi dan peranannya ketika itu. Sejarah mencatat tidak kurang dari tujuh
peranan utama yang telah dilaksanakan oleh Rasulullah saw di Masjid Nabawi, yaitu:
1. Pusat ibadah
khusus.
Rasulullah saw menjadikan masjid sebagai
pusat ibadat khusus seperti solat dan berzikir bersama para sahabat. Ibadat
secara berjemaah amat dititikberatkan dan kebanyakannya dilaksanakan di masjid.
2. Pusat
Pendidikan.
Rasulullah saw mengajar dan mentarbiah
para sahabat di masjid sehingga mereka lahir sebagai tokoh-tokoh akademik yang
begitu hebat dan berwibawa.
3. Pusat
Maklumat dan Penerangan.
Rasulullah saw memaklumkan segala
perkembangan dan keperluan semasa kepada seluruh penduduk Madinah melalui mimbar.
4. Pusat
Aktiviti Ketenteraan.
Rasulullah saw turut mengisytiharkan
peperangan dan menjadikan masjid sebagai tempat merangka dan merancang strategi
peperangan.
5. Pusat
Pengadilan.
Rasululllah saw menghakimi setiap
perbalahan dan menjatuhkan hukum bagi umat Islam mendapatkan keadilan di
masjid.
6. Pusat Tahanan
Tawanan.
Rasulullah saw pernah menambat
tawanan perang di tiang masjid.
7. Pusat
Kegiatan Ekonomi.
Perkarangan masjid juga dijadikan
sebagai pusat perkumpulan masyarakat di samping mereka berjual beli di masjid.
Secara umumnya jika dinisbahkan kepada dunia
moden hari ini, masjid bukan sahaja mempunyai satu fungsi untuk beribadat
semata-mata, malah merangkumi berbagai fungsi. Ini bermakna masjid juga
berfungsi sebagai sebuah universiti, Kementerian Penerangan dan Komunikasi, Kem
Tentera, Mahkamah, Penjara dan Pasaraya.
Berdasarkan
apa yang disenaraikan, fungsi di atas telahpun dikembangkan dengan penubuhan
institusi masing-masing yang lebih kemas, fokus dan selesa. Sebagai contohnya,
pengwujudan universiti dan institut pengajian tinggi telah meletakkan taraf
pendidikan masyarakat di bidang akademik pada tempat yang sewajarnya. Di sini
para ilmuan dikumpulkan bersama para penuntut agar mereka boleh menumpukan
segala aktiviti berkaitan akademik. Tinggallah masjid menjadi pelengkap kepada
keperluan ilmiah masyarakat bagi golongan yang tercicir dari arus pendidikan
perdana. Masjid menyediakan ruang dan peluang bagi mereka yang dahagakan ilmu
agama yang mungkin tidak dapat dipelajari secara khusus dan terperinci.
Kesibukan tugas seharian menjadikan mereka hanya mempunyai senggang waktu
tertentu sahaja bagi mendapatkan ilmu agama. Ruang inilah yang perlu
dimanfaatkan oleh para pentadbir masjid bagi memenuhi keperluan golongan ini.
Perkembangan semasa memperlihatkan masjid turut dilibatkan dalam menyebarkan
ilmu-ilmu lain selain ilmu agama walaupun secara umumnya tidak begitu menepati
kesesuaian pembelajaran ilmu tersebut mahupun budaya hidup masyarakat Islam
tempatan.
Jika
ditinjau daripada suasana yang sudah ada pada hari ini, tidak mungkin mana-mana
pemikiran yang waras merasakan munasabahnya jika dikembalikan segala fungsi
universiti, mahkamah, kem ketenteraan, Jabatan Penerangan dan Pasaraya ke
masjid walaupun dibina sebuah masjid yang begitu besar untuk menempatkan
kesemua keperluan tersebut.
Oleh
yang demikian, begitu jugalah dengan tanggung jawab sosial dan kemasyarakatan
yang kini telah dilaksanakan dengan jayanya oleh berbagai pihak seperti
Kementerian Kewangan, Baitulmal, Jabatan Kebajikan Masyarakat, Yayasan Basmi
Kemiskinan dan agensi seumpamanya. Apakah wajar bila wujudnya satu kes
terpencil gelandangan, maka pentadbir masjid terus diherdik dan dimaki hamun
seolah-olah tidak wujudnya berbagai agensi yang mengangani masalah tersebut.
Sebenarnya
bukanlah menjadi satu halangan bagi pihak masjid untuk membantu umat Islam yang
menghadapi kesulitan kewangan apatah lagi di kalangan ahli kariah mereka
sendiri. Walaubagaimanapun masyarakat juga perlu melihat bahawa masjid
mempunyai senarai peranan yang berbagai dan ianya harus dilaksanakan mengikut
keutamaan yang ditentukan Syarak. Begitu
juga dalam urusan membasmi kemiskinan, terdapat keutamaan pihak yang harus
bertanggungjawab dan masjid bukanlah berada di keutamaan yang terawal. Oleh
yang demikian tidak wajar sama sekali pihak masjid dipersalahkan jika ianya
berlaku di dalam kariah mereka. Apatah lagi membandingkan masjid dengan gereja
yang kononnya lebih mudah membantu sesiapa sahaja yang memerlukan bantuan.
Di
antara fungsi dan peranan terpenting bagi masjid adalah bagi membolehkan Umat
Islam beribadat dengan sah, aman dan selesa. Oleh yang demikian apa sahaja
usaha ke arah itu adalah merupakan keutamaan utama masjid. Penggunaan sumber
kewangan masjid hendaklah memberi keutamaan bagi membolehkan ibadat
dilaksanakan dengan sah, aman dan selesa. Sebagai contohnya, adalah wajib bagi
menjadikan sahnya Solat Jumaat, rukun-rukun khutbah didengari oleh 40 orang
jemaah. Maka sistem audio masjid hendaklah disempurnakan agar
sekurang-kurangnya terdapat 40 orang yang boleh mendengar khutbah
dikumandangkan. Maka janganlah ada lagi
masjid yang masih lagi menggunakan mikrofon yang berikat dengan tali atau getah
kerana ini hanya menunjukkan kesilapan mereka dalam mematuhi keutamaan ketika
berbelanja. Bagi sesetengah orang atau sesetengah masa dan keadaan, terdapat
jemaah yang menghadapi masalah bagi menahan diri dari melepaskan hajat samada
kecil mahupun besar. Bagi mereka, terpaksalah bergegas balik ke rumah dan
mungkin terlewat bagi mendapatkan Takbiratul Ihram bersama imam ataupun mungkin
akan terlepas solat berjemaah terus. Maka wujudnya keperluan untuk dibina
tandas dan tempat wudhuk di masjid. Maka kewangan masjid hendaklah digunakan
bagi tujuan tersebut dan seterusnya mengikut keutamaan lain seperti pengajian,
program kemasyarakatan dan sebagainya.
Sebenarnya
ada titik pemisah yang harus diikuti oleh para pentadbir masjid dalam
menguruskan kewangan masjid. Dalam masa yang sama orang awam juga wajib
memahami bahawa pentadbir masjid terikat dengan amanah yang digalas daripada
para penderma dan pewaqaf. Mereka tidak mempunyai wenangan dalam berbuat apa
sahaja atas nama masjid, ataupun menggunakan kewangan masjid secara sembrono.
Kita harus melihat dari sudut diri kita sendiri, jika kita yang menyumbangkan
kewangan kepada masjid, apakah kita redha dengan penggunaannya. Secara umumnya,
mereka yang menyumbang pastinya membayangkan bahawa wang mereka akan digunakan
bagi mewujudkan suasana dan persekitaran masjid yang selesa. Mereka secara
umumnya membayangkan bahawa wang mereka akan digunakan bagi keperluan ahli
kariah mereka, bukan orang diluar apatah lagi mereka yang berbeza agama dengan
mereka.
Oleh
yang demikian, jika pihak pentadbir masjid hendak menggunakan kewangan masjid
secara yang berbeza, maka hendaklah mereka mengisytiharkan kepada awam melalui
kutipan-kutipan berasingan. Ini termasuklah bantuan kepada saudara-saudara kita
yang berada di luar Negara seperti Palestin, Syria, Myanmar dan sebagainya.
Pentadbir masjid hendaklah mengadakan kutipan khusus bagi tujuan tersebut tanpa
bermudah-mudah dengan mengambil daripada tabung simpanan biasa hasil dari
kutipan mingguan setiap Jumaat.
Kesimpulannya, kita hendaklah mengambil jalan
tengah di antara sikap sesetengah pentadbir masjid yang begitu sukar untuk
membelanjakan tabungan masjid dan para pentadbir yang begitu bermudah dengan
urusan tersebut. Memang ada sebahagian dari pentadbir yang lebih berbangga
dengan banyaknya simpanan mereka di institusi-institusi kewangan sedangkan
keperluan ahli kariah tidak langsung dipedulikan. Setiap sen kewangan masjid tidak
harus disimpan kerana ianya bukan untuk diwariskan. Bendahari masjid yang baik
bukanlah bendahari yang pandai berjimat dan menyimpan duit, tetapi bendahari
yang pandai menggunakan duit mengikut ketentuan Allah dan RasulNya.
Semoga
dengan ini tidak akan ada lagi suara-suara sumbang yang menghina pentadbir
masjid tanpa asas yang kukuh apatah lagi membanding-bandingkannya dengan gereja
yang pengurusannya tidak terikat dengan sebarang hukum hakam tuhan. Masjid
boleh memberikan bantuan kepada yang memerlukan secara sementara sebelum mereka
mendapat bantuan yang sepatutnya. Namun Masjid Bukanlah Jabatan Kebajikan
Masyarakat yang akan menanggung mereka seumur hidup dengan kewangan
yang diwujudkan bukan dengan tujuan tersebut hanyalah semata-mata pengkhianatan
kepada amanah ummat yang tidak sewajarnya dilakukan. Semoga kita mampu memahami
dan menjalankan peranan masing-masing dan tidak menyerahkan sesuatu peranan
kepada pihak yang tidak sepatutnya. In sya Allah Umat Islam akan menjadi satu
umat yang hebat dan cemerlang jika semua pihak menjalankan peranan dan
tanggungjawab masing-masing. Wallahu A’lam Bis Sowab.
1 comment:
Why Casinos Don't Pay for Their Payouts and Payouts
This 저녁메뉴룰렛 is 룰렛 프로그램 a list of the 여수 휴게텔 top-rated casinos 바카라신규가입쿠폰 that pay out the casino's payouts. 비윈티비 Learn what the real money players in the country are offering
Post a Comment