Sunday, July 26, 2009

Kezaliman Terakhir Jamry b. Sury

Satu masalah yang paling besar apabila menghadapi pertukaran adalah kesukaran menjawab andaian orang mengenai kenaikan pangkat. Budaya penjawat awam, setiap kali ditukar ianya samada atas dasar kenaikan pangkat ataupun diambil tindakan disiplin. Sepanjang perkhidmatanku selama 14 tahun, belum pernah kedengaran sebarang permasalahan mengenai tugas yang dijalankan. Ini menguatkan andaian bahawa pertukaranku adalah kerana kenaikan pangkat. 1 Ogos 2008 aku bertukar ke daerah Kuala Kangsar, Bandar Diraja Negeri Perak. Perjawatan di sini adalah gred 44 memandangkan ianya antara 4 daerah terbesar di negeri Perak. Akibat dendam gila KPP Bahagian Pengurusan Masjid pada tahun 2005, Shaari Sulaiman, menyebabkan aku diberikan gred KUP 44. Entah apa sistem yang digunapakai, segalanya boleh dibuat selagimana Asri Saad berada di Bahagian Pengurusan Sumber Manusia. 2 gred special ini hanya dianugerahkan kepada aku dan Manolito. Manolito kononnya kerana tidak lulus PTK dan aku kerana prestasi sebanyak 60 markah yang diberikan oleh Shaari. Aku mengadu kepada Jamry sebagai pengarah ketika itu mengenai kezaliman yang dilakukan. Penekananku bukan masalah markah aku sendiri tetapi markah kesemua anggota BPM yang diberikan terlalu rendah sehinggakan 2 orang daripadanya tidak mendapat pergerakan gaji walaupun lulus cemerlang dalam PTK dan mempunyai prestasi yang baik. Ironisnya, Shaari diberikan prestasi cemerlang oleh Asri walaupun semua anggota bawahannya dikira statik. Secara pasti aku nyatakan bahawa Shaari hanya hadir ke masjid negeri kurang daripada 15 hari sepanjang tahun itu. Segala beban tugas terpikul ke atasku. Namun Jamry bukanlah pengarah yang memikirkan kebajikan orang bawahan dan segalanya terus berlalu seakan-akan tiada apa yang berlaku.
Kini sejarah berulang kembali. Kalau dulu Shaari kini Jamry. Entah kenapa sebahagian pegawai diserahkan penilai keduanya kepada Jamry. Walaupun aku sudah mengagak, namun tidaklah disangka dia sebodoh itu. Kali ini bukan seorang dua tetapi merangkumi KPP dan Timbalannya. Walaupun KPP dan Timbalan tidaklah seteruk kami yang puratanya memperolehi sekitar 40 ke 50 markah, mereka hanya memperolehi kurang dari 80 markah. Ini menjadikan purata anggota jabatan menurun mendadak seolah-olahnya tidak mampu melaksanakan sebarang tugas yang diamanahkan. Mungkin Jamry mahu membuktikan kewajaran beliau dibuang dari Jabatan ini kerana gagal memimpin kakitangannya sendiri. Kegagalan pekerja keseluruhannya adalah menunjukkan kegagalan majikan itu sendiri.
Walaupun pengarah dan timbalan sekarang bersimpati denganku namun aku tidak menaruh sebarang harapan untuk mendapatkan keadilan. Walaupun dicadangkan agar prestasiku dinilai kembali, namun harapanku agar semua penialian oleh Jamry dibakul sampahkan. Mana mungkin orang yang tidak rasional (kalaupun tidak dikatakan gila) dibenarkan menilai pekerja. Laporan khas perlu dikemukakan ke peringkat tertinggi hatta sampai ke KSN kalau perlu . Jangan sampai kezaliman ini hanya menjadi catatan sejarah tanpa tindakan pembetulan dan hukuman bagi pihak yang melampaui batas.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...