Friday, July 10, 2009

PPSMI Menjadi Punca

Syukur ke Hadrat Allah swt kerana PPSMI telah berjaya dimansukhkan walaupun masih terdapat unsur dolak dalih dalam perlaksanaannya. Sukarnya mengikis sifat ego manusia sehingga dikatakan keputusan ini bukan disebabkan desakan rakyat dan politik tetapi disebabkan kajian yang mendalam demi memastikan masa depan generasi akan datang. Jika itulah yang menjadi asas keputusan ini maka nyatalah kepimpinan terdahulu ketika memperkenalkan dasar ini tidak membuat kajian mendalam sekaligus mengenepikan kepentingan generasi akan datang.

Ketika dasar ini mula dilancarkan, aku pernah mengulas mengenainya dalam kuliah maghrib di masjid dan surau. Ketika membincangkan mengenainya di sebuah masjid di gugusan Manjoi, tanpa ku sedari pengerusi masjid tersebut, yang juga kini menjadi sahabat baikku telah turut bersama mendengarnya. Secara kebetulan beliau mengadakan kenduri kesyukuran pada malam tersebut.

"Eh..Dato' pun ada", ujarku ketika melangkah masuk ke dewan makan. "Ada.., aku ada di luor. Kalau aku masuk tak dapat aku nangkap kamu ngajo ngate kerajaan tu", jawab beliau dengan nada gurauan.

Insiden itu akhirnya menjadi modal gurauan beliau apabila kami bersama termasuk diwaktu kehadiran pimpinan kerajaan. Hubungan baik beliau dengan pimpinan termasuk hubungan kekeluargaan dengan mantan Menteri Besar menyebabkan gurauan tersebut diteruskan tanpa menyangka ianya tidak dilihat hanya sebagai gurauan di pihak pimpinan. Akhirnya aku yang menjadi mangsa diskriminasi kepimpinan negeri tanpa berpeluang membela diri.

Walaupun itu bukanlah satu-satunya alasan untuk aku dizolimi, namun ianya aku anggap sebagai tak berbaloi kerana ianya timbul akibat gurauan sahabat yang amat rapat. Sikap tidak professional kepimpinan telah menyebabkan aku menjadi "pegawai senior" yang menjadi "beban" kepada jabatan. Sukar untuk menafikan perananku di Jabatan kerana amat kurang amanah dan jawatankuasa bertindak yang aku tidak dilibatkan bagi melaksanakan fungsi Jabatan. Komitmen dan kemampuan kubekerja diakui kebanyakan sahabat malah bukan sedikit rujukan yang dibuat oleh mereka kepadaku. Namun apakah manisnya melibatkan aku dalam tugas-tugas tambahan dalam menaikkan nama Jabatan sedangkan gred perjawatanku masih sama sepertimana ketika melapor diri dulu. Jika dinilai 14 tahun perkhidmatan tanpa sebarang kenaikan pangkat menunjukkan kelemahanku dalam melaksanakan tugas. Namun apakah rasionalnya anugerah perkhidmatan cemerlang yang aku terima sebanyak 3 kali sepanjang tempoh tersebut.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...