Friday, August 27, 2010

Berbuka Di Hotel Seri Malaysia

Budaya berbuka puasa di hotel-hotel bagaikan sudah tidak dapat dibendung-bendung lagi. Walaupun dari satu sudut kelihatan seolah-olah seperti satu pembaziran namun bagi yang tidak biasa mereka beralasan sekadar ingin mencuba. Sekadar untuk mencuba berbagai juadah yang disediakan disamping menghayati suasana makan yang selesa tidaklah boleh dianggap keterlaluan. Namun untuk dijadikan budaya, rasanya tidaklah berbaloi jika dilihat kepada harganya. Dengan harga sekitar RM 30 hingga ke RM 40 cukup untuk membeli bahan mentah bagi keperluan seseorang selama seminggu. Malam ini aku dijemput oleh Persatuan Pegawai-Pegawai Masjid Negeri Perak (PEWARAK) memandangkan aku adalah salah seorang ahli jawatankuasa persatuan ini.

Penglibatan dengan berbagai agensi menyebabkan aku terpaksa menyertai majlis berbuka di hotel beberapa kali dalam setahun. Ketika di Bahagian Pengurusan Masjid, atas permintaan anggota bawahan, setiap tahun kami akan bersama semua ahli keluarga berbuka di mana-mana hotel. Sebagai Bendahari Masjid Negeri, aku juga terpaksa membawa kakitangan masjid untuk merasai suasana tersebut. Ada masanya, dengan jumlah yang begitu besar, sebagai ahli jawatankuasa tertinggi, aku juga mengaturkan program yang sama untuk ahli keluarga Persatuan Pegawai-Pegawai Agama Perak.

Terdapat beberapa masalah yang dihadapi ketika berbuka di hotel. Dengan bayaran yang semahal tu, pastinya kita mahukan manfaat yang setanding dengan perbelanjaan yang sudah dikeluarkan. Maka penuhlah meja dengan berbagai jenis hidangan yang disediakan. Tempoh waktu makan juga agak panjang hingga menjangkau ke pukul 10 malam jika ada lagi yang masih tinggal. Akhirnya perut terlalu kenyang sehingga menyebabkan ada ibadat yang tidak mampu dilaksanakan.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...