Wednesday, August 11, 2010

Ramadhan datang lagi, Apakah sepertimana dulu...



حَدَّثَنَا أَبُو نُعَيْمٍ حَدَّثَنَا الْأَعْمَشُ عَنْ أَبِي صَالِحٍ عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ يَقُولُ اللَّهُ عَزَّ وَجَلَّ الصَّوْمُ لِي وَأَنَا أَجْزِي بِهِ يَدَعُ شَهْوَتَهُ وَأَكْلَهُ وَشُرْبَهُ مِنْ أَجْلِي وَالصَّوْمُ جُنَّةٌ وَلِلصَّائِمِ فَرْحَتَانِ فَرْحَةٌ حِينَ يُفْطِرُ وَفَرْحَةٌ حِينَ يَلْقَى رَبَّهُ وَلَخُلُوفُ فَمِ الصَّائِمِ أَطْيَبُ عِنْدَ اللَّهِ مِنْ رِيحِ الْمِسْكِ

Telah menceritakan kepada kami Abu Nu'aim telah menceritakan kepada kami Al A'masy dari Abu shalih dari Abu Hurairah dari Nabi shallallahu 'alaihi wasallam, beliau bersabda: "Allah Azza wa Jalla berfirman: 'Puasa adalah milik-Ku, dan Aku sendirilah yang akan memberikan ganjarannya, orang yang berpuasa itu meninggalkan syahwatnya, makan dan minumnya karena Aku. Puasa adalah perisai, dan bagi orang yang berpuasa dua kegembiraan, kegembiraan ketika berbuka dan kegembiraan ketika berjumpa dengan rabbnya. Dan sungguh, bau mulut orang yang berpuasa jauh lebih wangi di sisi Allah daripada bau minyak kesturi." - Riwayat Bukhari
Ramadhan Al-Mubarak sekali lagi melabuhkan tirainya. Terasa sangat betapa belas dan kasihnya Allah kepada hambaNya yang hina ini, yang masih diberikan peluang sekali lagi untuk merebut segala kelebihan yang dikurniakannya. Bukan sekali dua peluang ini sudah diberikan, bukan setahun dua kesempatan ini diabaikan, namun sekali lagi Allah masih memilih aku di antara hambanya yang masih bernafas di Bulan Ramadhan tahun ini.
Kesibukan tugas seharian yang tidak pernah berkurangan, sering menyebabkan keletihan yang mengurangkan peluangku untuk menambahkan ibadat-ibadat sunat. Melayani jemputan berbuka dari hotel hingga ke istana, pernah menyebabkan luputnya terawikhku suatu masa dulu. Jemputan tazkirah di masjid dan surau, memaksa aku melupakan hasrat bertadarus bersama jemaah di surau sendiri.
Apakah Ramadhan tahun ini masih sebagaimana dulu. Apakah kelalaian ini akan berterusan atau akan ada sedikit perubahan. Ya Allah, sebagaimana Engkau kurniakan nikmat memasuki Ramadhan kepadaku, maka berilah kekuatan kepadaku untuk menumpukan pengabdianku kepadaMu. Golongkanlah aku di kalangan hambaMu yang bertaqwa dan mendapat kejayaan cemerlang apabila berakhirnya Ramadhan nanti.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...