Sunday, September 11, 2011

ETIKA KEPEGAWAIAN SYAR’IE

MUQADDIMAH

          Pegawai kerajaan adalah merupakan satu amanah yang amat berat menurut pandangan Syarak. Ini berbeza dengan sektor swasta yang memberikan pilihan kepada umum samada mahu meneruskan urusan dengan mereka atau mencari alternatif yang lain. Masyarakat umum tidak mampu mencari alternatif walaupun mereka tidak mendapat perkhitmatan yang memuaskan hati mereka daripada mana-mana Pegawai Kerajaan. Inilah yang menyebabkan kita menanggung satu tanggungjawab yang berat untuk memastikan segala perkhidmatan yang diberi menepati dan selaras dengan sekuang-kurangnya 3 kepentingan utama iaitu Keredhaan Allah, Kehendak Pemerintah dan kepuasan hati pelanggan. Walaubagaimanapun apabila ketiga-tiga kepentingan ini saling bercanggahan, maka keutamaan hendaklah diberi kepada memenuhi keperluan mencari keredhaan Allah.

 2 PERANAN UTAMA

         Sedar atau tidak kita berhadapan dengan 2 peranan utama iaitu Peranan sebagai Pegawai Kerajaan dan Peranan sebagai Pegawai Agama. Kedua-dua peranan ini hendaklah dimainkan secara bersama dan tidak boleh dipisah-pisahkan. Walaupun setiap Pegawai Kerajaan turut bertanggungjawab memastikan setiap tugasnya bertepatan dengan kehendak Syarak, namun Pegawai agama mempunyai tanggungjawab yang lebih berat memandangkan kita memegang panji-panji agama Allah dan tunggak kepada Syiar Islam yang maha suci. Berjayanya kita menunjukkan contoh tauladan yang baik maka bertambah tinggilah martabat kita di sisi Allah.Kegagalan kita bermakna semakin jauhlah kita daripada Allah dan semakin hilanglah kepercayaan masyarakat kepada kita.


PERANAN SEBAGAI PEGAWAI KERAJAAN

      Sekurang-kurangnya peranan sebagai pegawai kerajaan boleh dilihat daripada 3 perpektif yang besar. Jika selama ini Pegawai Kerajaan disebut sebagai pegawai yang kurang berkesan, bertugas seadanya dan terlalu lambat melakukan penambahbaikan, tetapi apakah kita akan terus terusan membuktikan segala dakwaan tersebut amat bertepatan. Aspek yang perlu dititik berat adalah seperti berikut :

a. Personaliti

            Seseorang Pegawai Kerajaan tidak dapat tidak, mestilah mempunyai beberapa ilmu pengetahuan berkaitan beberapa perkara iaitu :

Perintah-Perintah AM

Fail Meja

Manual Prosedur Kerja

Piagam Pelanggan

Visi dan Misi Jabatan

               Selain dari itu penampilan dan keterampilan seseorang Pegawai Kerajaan juga perlu dititik berat termasuk berpakaian kemas dan berpakaian seragam jika diarahkan.



b. Integriti

Di antara aspek-aspek yang membentuk integriti yang baik adalah seperti :
 
Amanah

Menepati Masa

Jujur

Taat



c. Pemahaman Politik

          Suatu kekhilafan yang sering melanda Pegawai Kerajaan terutamanya pegawai-pegawai kanan dan berjawatan utama ialah mengenai bagaimanakah sikap kita terhadap pendekatan politik. Ramai yang mengatakan bahawa kita kena taat secara mutlak terhadap parti mana sahaja yang memerintah. Kita kena sedar bahawa kuasa politik akan lenyap jika ahli parti tidak mahukan seseorang pemimpin. Namun Pegawai Kerajaan tetap mempunyai amanah mempertahankan kedaulatan negara dan kerajaan walau sesiapapun memegang tampuk pemerintahan. Kita wajib menegur dan membetulkan kesilapan yang dilakukan oleh pemimpin jika nyata ianya boleh memudharatkan negara dan kerajaan. Tugas kerajaan tetap berjalan walaupun parti pemerintah berkubur tanpa nisan. Prinsip yang perlu dipegang adalah kebenaran bukan ketaatan yang tak tentu haluan.



PERANAN SEBAGAI PEGAWAI AGAMA
 
Peranan sebagai Pegawai Agama dapat dilihat dari 2 perspektif :

a. Amanah terhadap Allah.

b. Peranan sebagai Syiar.


AMANAH TERHADAP ALLAH

1. Al-Quran dan Sunnah sebagai Perintah-Perintah Am. Sabd Rasulullah SAW :
 لاَ طَاعَةَ لِمَخْلُوْقٍ فِيْ مَعْصِيَةِ الْخَالِقِ
Tidak ada ketaatan kepada makhluk dalam urusan menderhakai Allah.



2. Tugas sebagai khalifah

وَإِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلاَئِكَةِ إِنِّي جَاعِلٌ فِي الأَرْضِ خَلِيفَةً
 Dan ingatlah ketikamana tuhanmu berkata kepada Malaikat; aku akan menjadikan manusia sebagai khalifah di muka bumi.



3. Tugas Amar Makruh Nahi Munkar

مَنْ رَأَىْ مِنْكُمْ مُنْكَرًا فَلْيُغَيِّرْهُ بِيَدِهِ فَإِنْ لَمْ يَسْتَطِعْ فَبِلِسَانِهِ فَإِنْ لَمْ يَسْتَطِعْ فَبِقَلْبِهِ وَذَلِكَ أَضْعَفُ اْلإِيْمَانِ
  Sesiapa di antara kamu yang melihat kemunkaran hendaklah dicegahnya dengan kuasanya. Jika tidak mampu maka hendaklah dengan suaranya. Jika tidak mampu hendaklah dengan hatinya. Dan itulah selemah-lemah iman.


4. Sentiasa bermotivasi
كُلُّكُمْ رَاعٍ وَكُلُّكُمْ مَسْئُوْلٌ عَنْ رَعِيَّتِهِ
Setiap kamu adalah pemimpin dan setiap kamu akan dipertanggungjawabkan di atas segala kepimpinannya.



5. Berilah manfaat
أَحْسَنَ النَّاسِ أَنْفَعُهُمْ لِلنَّاسِ

Sebaik-baik di antara kamu adalah yang paling memberi manfaat kepada manusia.



PERANAN SEBAGAI SYIAR

1. Kehebatan 

وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ وَمِنْ رِبَاطِ الْخَيْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّكُمْ وَآخَرِينَ مِنْ دُونِهِمْ لاَ تَعْلَمُونَهُمُ اللَّهُ يَعْلَمُهُمْ وَمَا تُنْفِقُوا مِنْ شَيْءٍ فِي سَبِيلِ اللَّهِ يُوَفَّ إِلَيْكُمْ وَأَنْتُمْ لاَ تُظْلَمُونَ

Dan sediakanlah untuk menentang mereka (musuh yang menceroboh) segala jenis kekuatan yang dapat kamu sediakan dan dari pasukan-pasukan berkuda yang lengkap sedia, untuk menggerunkan dengan persediaan itu musuh Allah dan musuh kamu serta musuh-musuh yang lain dari mereka yang kamu tidak mengetahuinya; sedang Allah mengetahuinya dan apa sahaja yang kamu belanjakan pada jalan Allah akan disempurnakan balasannya kepada kamu dan kamu tidak akan dianiaya.



2. Cara Kerja 
وَقُلِ اعْمَلُواْ فَسَيَرَى اللّهُ عَمَلَكُمْ وَرَسُولُهُ وَالْمُؤْمِنُونَ وَسَتُرَدُّونَ إِلَى عَالِمِ الْغَيْبِ وَالشَّهَادَةِ فَيُنَبِّئُكُم بِمَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ

Dan bekerjalah maka Allah, Rasulnya, dan orang yang beriman akan menyaksikannya dan kamu akan dikembalikan ke alam ghaib dan alam Syahadah dan akan diceritakan tentang apa yang kamu telah perbuat.



Abu Izzah At-Tualanji

31 Mac 2006

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...