Sunday, September 25, 2011

Menguasai Ilmu Menganyam Ketupat


Majlis Jamuan Hari Raya Taman Lapangan SSI, pada tahun ini telah memberikan satu ilmu baru bagiku dalam bidang ketupat. Selama ini aku adalah antara penganyam ketupat di taman ini setiap kali ada majlis yang dianjurkan. Kepakaranku hanya terhad kepada 3 jenis ketupat yang aku tak pasti namanya secara tepat. Antara nama yang aku tahu adalah ketupat satey, ketupat dan ketupat bawang. Semalam dengan rasminya aku berjaya menguasai satu lagi ketupat iaitu ketupat jantung yang di ajar oleh Prof. Madya Dr. Helmi, Jawa Bagan Datoh. Walaupun begitu ramai yang mengikuti sesi pembelajaran hany aku seorang yang berjaya menguasainya. Dengan kemahiran sedia ada tidaklah begitu susah untuk mempelajari jenis yang baru. Hanya percubaan dan latihan berterusan yang akan memastikan kejayaannya. 

 Ketupat Bawang

 Tak pasti nama apa..

 Ketupat Satey

Ketupat Jantung yang baru dikuasai

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...