Tuesday, August 31, 2010

Berbuka Di istana

Bukan semua orang berpeluang untuk berbuka puasa di istana walaupun ada yang sudah merasakan siksanya apabila menerima jemputan dari Pejabat Istana. Bagi Pegawai-Pegawai Agama Negeri Perak, tahun ini adalah tahun kedua diperkenankan untuk menghadiri majlis berbuka puasa bersama duli-duli tuanku di istana.
Bagi yang sudah biasa mungkin tidak menyedari sebarang keistimewaan jamuan makan di istana. Namun bagi yang pertama kali merasainya pasti akan merasa teruja dengan suasana yang tidak mungkin dapat kita perolehi di tempat-tempat lain.


Selain dari menu dan makanan yang disajikan mungkin ada yang beranggapan inilah peluang untuk kita beramah mesra dengan raja-raja. Walaupun menu yang disajikan bolehlah dianggap istimewa dari segi bahan dan harganya, namun bagi sesetengah orang ianya gagal membangkitkan selera mereka. Tidak keterlaluan jika dikatakan, apa sangatlah rasionalnya menggunakan Catering hebat seperti Pakeeza atau Casuarina sedangkan kita mampu mendapatkan makanan yang jauh lebih menyelerakan jika catering biasa diminta menyediakan masakan ala kampung.
Bagi yang ingin bersalam dengan duli-duli tuanku biasanya kesempatan itu diberikan selepas more ketika keluar dari dewan santapan. Sebelumnya hanya orang-orang besar kerajaan sahaja yang berada di keliling tuanku. Rakyat jelata hanya berkesempatan melihat dan mengintai dari jauh tanpa berpeluang untuk merapati mereka. Bagi yang mengharapkan untuk beramah mesra dan bersembang panjang dengan duli-duli tuanku lebih baik padamkan sahaja impian itu kerana antara kita ada darjat yang membezakan kita. Sedangkan pegawai-pegawai kerajaan seperti kamipun tidak pernah mendapat peluang, apatah lagi bagi orang kampung yang belum tentu mampu mencari idea apa yang perlu disembangkan jika berkesempatan beramah mesra dengan duli-duli tuanku.

2 comments:

cikja said...

wah wah... cutenye gambo nih....

Abu Izzah At-Tualanji said...

Bukan soal orangnya cute, tapi orang tu yang pandai memilih

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...