Saturday, March 14, 2009

Hujah-Hujah Bapa PPSMI (Chedet)

Saya belum pernah secara jelas melihat dan mengkaji hujah-hujah bapa PPSMI (Chedet) ketika permulaan perlaksanaannya dulu. Maklumlah ketika berkuasa, sepatah kata dikeluarkan maka berkajang-kajanglah huraian dan tafsiran dibuat dan diseminarkan oleh berbagai peringkat para ilmuan. Namun apabila melihat hujah beliau sendiri , maka saya merasakan tidaklah sehebat mana pemikirannya sebagaimana yang diperkatakan selama ini.

Saya hairan bagaimana boleh ditimbulkan persoalan Sains dan Matematik tidak mungkin menolong kemajuan bahasa, khususnya bahasa melayu. Ini kononnya disebabkan bahasa sains dan matematik bukan daripada bahasa Melayu dan sebahagian besar daripada perkataan-perkataan dalam mata pelajaran ini adalah dalam bahasa Latin yang di-Inggeriskan. Kita sedang berhadapan dengan kemusnahan Bahasa Melayu di negara yang masih mempunyai penutur Bahasa Melayu. Kalau bahasa ini hilang dari Malaysia dan Indonesia, maka tidak akam ada lagi penuturnya di dunia ini suatu masa nanti. Terlalu jauh untuk mengharapkan kedua subjek ini menolong kemajuan bahasa ini, namun apakah bahasa ini tidak mampu digunakan pada kedua-dua subjek.

Adakah beliau terlalu sayangkan Bahasa Melayu dengan hujahnya, "Jika kita Melayu-kan perkataan-perkataan ini, Bahasa Melayu akan bertukar menjadi bahasa Inggeris, ejaan lain bunyi semacam. Sebenarnya ia bukan bahasa Melayu lagi." Apakah dengan banyaknya cedokan dari luar ianya bukan lagi bahasa yang asli. Adakah Bahasa Inggeris suci daripada sebarang cedokan.

Ilmu sains dan matematik bukan ilmu yang statik. Semua ilmu sebenarnya tidak ada yang statik. Apakah mereka yang mahir berbahasa Inggeris akan memahami artikel Sains dalam Bahsa Inggeris jika tiada ilmu asas berkaitan dengannya. Contohnya pemandu teksi berbangsa Inggeris. Apakah dia faham membaca artikel Sains dalam bahasa ibundanya. Isunya adalah pemahaman kepada teori dan kaedah sains bukan bahasanya. Apa kurangnya pakar sains dan matematik Melayu selama ini yang belajar dengan bahasa ibundanya, tetapi boleh memahami artikel sains dan matematik dalam bahasa Inggeris bahkan fasih menggunakannya.

Kata Chedet : Kita belajar sains dan matematik untuk memajukan bangsa kita supaya satu hari mungkin kita akan terkenal berkenaan dengan penerokaan dan kajiselidik oleh kita dan orang lain akan belajar bahasa kita untuk mendapat ilmu yang diteroka oleh kita.
Dia lupa adakah dia belajar sains dan matematik dengan bahasa apa. Kalau mahir sains dan matematik dengan bahasa ibunda tak boleh maju agaknya. Kitapun tak nak guna bahasa sendiri macamana nak harapkan orang lain belajar bahasa kita.
Sayang bahasa tidak boleh melebihi sayang bangsa. Hanya kerana boleh bertuturkata dalam bahasa sendiri tidak akan menjadikan bangsa kita dihormati dan disegani orang. Akan rosaklah bangsa dan negara jika dasar negara ditentukan oleh orang yang berdemonstrasi. Lebih rosak lagi jika yang berdemonstrasi didalangi oleh politik pembangkang.
Apa agaknya standard penilaian sayangkan bangsa dalam kepala otak dia. Dia ingat orang akan hormat dan segan dengan kita bila kita bercakap bahasa mereka. Akhirnya jelaslah isu pembangkang juga yang dipikirnya. Dulu dia suruh lanyak rakyat dengan gas pemedih mata. Bila dia kena tau lak bising. Nanti kalau kena sumbat ISA nanti kita tengokle berapa orang nak berdemonstrasi untuk orang tua ni...

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...