Sunday, March 15, 2009

Hujan Emas Di Negeri Orang..........

Kalaulah tidak kerana menjejakkan kaki ke Tanah Besar China, sehingga kini aku masih menganggap rakyat negara tersebut masih hidup dalam suasana kampung dan mundur. Bagi kebanyakan orang kampung sepertiku, sesekali melihat KLCC dan KLIA, kita terlupa ada negara yang lebih hebat daripada kita. Namun berada di China merobah terus persepsiku terhadap negara tersebut. Apakah kalimah yang boleh menggambarkan jika Air Port domistic di sini hampir menyamai standard KLIA. Jumlah air port di sini entah berapa ratus buah memandangkan negara yang amat luas.

Kebanyakan jalanraya di sini termasuk di bandar-bandar adalah besar (sehala 2 atau 3 lorong). Ini bersesuaian dengan arahan Khalifah Umar Al-Khattab kepada gabenor-gabenornya. Kalaulah jalanraya di sini seperti di Malaysia, entah macamanalah teruknya kesesakan lalulintas yang akan berlaku. Penggunaan hon adalah maksima sehinggakan nak memotong di highwaypun biasa dibunyikan hon. Pemandu yang berada di sebelah kiri menyebabkan kekoknya kita melihat bagaimana memilih jalan. Namun sikap manusia jenis Cina ini tetap sama. Peraturan tidak begitu dihormati sehingga ada yang masuk ke jalan menyongsong arus.

Walaupun pelacuran boleh membawa hukuman mati, namun ianya boleh dilakukan dengan mudah. 10 minit selepas check ini, telefon berdering. Entah apa yang dikatakannya, kecuali massage dan sex. Bayangkan mudahnya kita terjebak jika tidak punya iman yang kukuh di dada. Amoi di sini tidak sepet seperti di Malaysia, tetapi cukup menawan tak ubah seperti pelakon Hong Kong yang disiarkan di TV.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...