Sunday, March 22, 2009

Mee Tarik & Mee Sagat

Selama ini aku sering terpegun melihat Jacky Chan membuat mee tarik dalam filem kungfunya. Lawatan ke Negara China membolehkan aku melihat dengan mata kepala sendiri. Kebanyakkan penjual mee di sini menggunakan kaedah tarik ataupun disagat. Mulanya aku menyangka tepung yang siap diuli adalah untuk membuat roti canai dan sebagainya. Namun hajat nak merasai roti canai di sini hanya tinggal harapan. Tepung tersebut adalah untuk dibuat mee. Ianya ditarik atau disagat berdasarkan order yang dibuat.


Kedai halal yang biasanya ada di setiap bandar seperti menggunakan kaedah franchaise. Dengan design dan menu yang sama kebanyakkan kedai dinamakan "Thoamul Muslim". Kita hanya mampu melihat gambar pada papan menu dan menunjukkan kepada pekedai. Tidak ada sepatah perkataan kita, yang difahami oleh mereka.

Suatu yang amat sukar bila makan mee di sini adalah untuk menghabiskan semangkuk mee yang diorder. Dalam keadaan biasa semangkuk mee cukup untuk dimakan oleh dua atau tiga orang di sini. Kurangnya di sini hanyalah dari sudut minumannya. Tidak ada yang aku lihat sesiapa membuat order minuman kecuali arak. Bagi minuman biasa hanya dihidangkan teh Cina yang tawar walaupun tanpa diorder. Mungkin penduduk China kurang menginap diabetes.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...