Thursday, February 05, 2009

Masih Berdaulatkah Undang-Undang

Sehingga sekarang pembubaran DUN belum berlaku lagi, Tuanku masih belum perkenan. Malahan Tuanku meminta MB letak jawatan. MB bertegas tidak akan meletak jawatan. Manakala kerajaan BN belum boleh dibentuk di Perak. Namun kerajaan Pakatan Rakyat masih sah di sudut undang-undang. Menurut Undang-undang Tubuh Negeri Perak, 3 cara sahaja boleh menukar kerajaan.


Pertama : Melalui pembubaran DUN, MB Perak menasihati Paduka Seri Sultan Perak supaya membubarkan DUN bagi membolehkan pilihanraya peringkat negeri diadakan dan memberi mandat rakyat memilih kerajaan yang baru.
Kedua : MB Perak dan semua EXCO meletakan jawatan dan menyerahkan jawatan kepada parti yang mendapat kerusi majoriti memerintah Perak.
Ketiga: Melalui usul undi tidak percaya di Dewan Undangan Negeri. Sekirnya pilihan pertama dan kedua tidak berlaku, rakyat kena menunggu sidang Dewan Undangan Negeri dipanggil bagi membolehkan Usul Undi tidak percaya dibentangkan. Justeru itu, selagi Sidang DUN belum bersidang dan Usul Undi tidak dibentangkan dan mendapat undi majoriti, selagi itulah Kerajaan Pakatan Rakyat kekal memerintah.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...