Tuesday, February 24, 2009

Patutlah UMNO Tolak negara Islam

KUALA LUMPUR 14 April - Presiden MCA, Datuk Seri Ong Ka Ting menegaskan bahawa parti itu menolak pembentukan sebuah negara Islam.
Menurut beliau, penolakan itu adalah selaras dengan Perlembagaan Persekutuan.
''Kami tidak akan menerima sebuah negara Islam kerana ia bertentangan dengan apa yang disebut dalam Perlembagaan Persekutuan,'' katanya dalam kenyataan di sini hari ini.
Beliau berkata, semua pemimpin Pas, dari peringkat bawah hingga ke pucuk kepimpinan, telah menyuarakan hasrat untuk melahirkan sebuah negara Islam.
''Hasrat itu disuarakan oleh Pemuda Pas Kelantan, Mohd. Zaki Ibrahim; Timbalan Mursyidul Am Pas, Datuk Dr. Haron Din sehinggalah ke Presidennya, Datuk Seri Abdul Hadi Awang.
''Pas secara terang-terangan mendedahkan cita-cita besar parti itu untuk menjadikan Malaysia sebagai sebuah negara Islam,'' katanya.
Sehubungan itu, tegas Ka Ting, semua parti politik dan organisasi perlu bersatu menghalang Pas daripada membentuk sebuah negara Islam.
Ujarnya, mana-mana parti politik yang bekerjasama dengan Pas dilihat akan membantu Pas mencapai agenda mereka.
''Saya nasihatkan parti-parti ini supaya menilai semula hubungan mereka dengan Pas kerana pada tahap sekarang, ia telah mencetuskan satu suasana yang cukup tidak menyenangkan di kalangan masyarakat,'' katanya.
Di antara yang melenting apabila Karpal Singh menentang penubuhan negara Islam termasuklah aktivis-aktivis UMNO. Walaupun mereka sendiri tidak pernah mengungkapkan keazaman untuk mengusahakannya, namun mereka tetap marah apabila DAP yang menentangnya. Bagi mereka oleh kerana mereka orang Islam maka hanya mereka yang layak bercakap, mengamalkan malah untuk menghina Islam sekalipun. Kenapa pulak si tua kutuk macam Karpal tu nak menyebuk dalam urusan yang tiada kena mengena dengannya.
Namun kemarahan ini tidak pulak timbul bila MCA atau MIC yang bersuara. Walaupun mereka bukan beragama Islam namun mereka sebenarnya adalah talian hayat bagi UMNO. Maka hati mereka lebih afdhal untuk dijaga. Malah Islam mesti dijauhkan daripada mereka.
Berbeza dengan Pakatan Rakyat yang mendekatkan Islam dengan sahabat Non Muslim mereka. Jika selama ini Gobalakrishnan seringkali membaca ayat Wamakaruu..kini Nga Khor Meng juga sudah jarang meninggalkan ayat perintah berlaku adil dan Ihsan. Maka secara zohirnya, negara Islam hanya akan diterima oleh orang bukan Islam melalui penguasaan Pakatan Rakyat. Jika negara terus diperintah oleh Barisan Nasional maka bukan sahaja orang bukan Islam membenci Islam malah orang Islampun semakin keliru dengan Islam.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...