Sunday, October 27, 2013

Khutbah ; Di mana letaknya kemerdekaan kita



اَلْحَمْدُللهِ الْقاَئِلِ :
إِنَّهُمْ يَكِيدُونَ كَيْدًا وَأَكِيدُ كَيْدًا   فَمَهِّلِ الْكَافِرِينَ أَمْهِلْهُمْ رُوَيْدًا – سورة الطارق : ۱٥  - ۱٧
Sesungguhnya mereka (yang menentangmu, wahai Muhammad) bermati-mati menjalankan rancangan jahat.
Dan Aku pula tetap bertindak membalas rancangan jahat (mereka dan menggagalkannya).Oleh itu janganlah engkau hendakkan segera kebinasaan orang-orang kafir itu, berilah tempoh kepada mereka sedikit masa.

أَشْهَدُ اَنْ لاَ ِالــهَ اِلاَّ الله وَحْدَهُ لاَشَرِيْكَ لَهُ وَاَشْهَدُ اَنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُوْلُهُ،
اَللَّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلىَ الــِهِ وَصَحْبِهِ اَجْمَعِيْنَ.
عِبَادَ الله اِتَّقُوْا الله اُوْصِيْكُمْ وَاِيـَّايَ بِتَقْوَى الله فَقَدْ فَازَ الْمُتَّقُوْنَ.

Sidang Jumaat Yang Dirahmati Allah,
  Marilah sama-sama kita mempertingkatkan keimanan dan kesyukuran kita kepada Allah S.W.T kerana keimanan dan kesyukuran adalah asas kepada taqwa yang dituntut oleh Allah.

Kaum Muslimin Yang Berbahagia,
          Bersyukur kita ke hadrat Allah S.W.T kerana pada tahun ini kita sekali lagi menyambut ulang tahun kemerdekaan negara kita. Kita juga harus bersyukur jika sambutan kemerdekaan pada tahun ini akan membawa kita kepada peningkatan taqwa kita kepada Allah dan membawa satu perubahan kepada taraf hidup kita di dunia dan di akhirat.

Sidang Jumaat Sekelian,
Satu persoalan yang perlu kita fikirkan bersama, apakah wujudnya kemerdekaan hakiki di kalangan Umat Islam seluruhnya. Sekian lama kita diganyang semahunya, dunia seolah-olah menutup mata. Wujudkah kemerdekaan dan kebebasan bagi Umat Islam untuk mempertahankan diri dan maruah mereka. HAMAS dan HISBULLAH dimusuhi dunia semata-mata kerana jihad mereka. Apakah negara Islam bebas membantu saudara-saudara mereka jika tiada restu daripada musuh kita sendiri. Ketika Amerika menghantar senjata kepada pengganas Israel, kemerdekaan dan kebebasan yang kita ada hanyalah sekadar menghantar sumbangan kemanusiaan yang tidak lebih dari menanggung beban akibat kerakusan mereka. Ianya tidak ubah dengan kerja mengutip sampah yang ditinggal dan diselerakkan merata-rata.

Sidang Jumaat yang dirahmati Allah,
          Sandiwara Barat dalam mencorakkan dunia seluruhnya bukan lagi menjadi rahsia. Mereka memperkenalkan undang-undang dan cara hidup lalu memaksa dunia menerimanya. Apakah dunia mempunyai kemerdekaan dan kebebasan untuk menentukan cara hidup mereka. Barat mencedok segala ilmu kita dan menamakannya sebagai hak cipta mereka lalu memaksa kita menggunakannya semula setelah diubahsuai mengikut kepentingan mereka.

Hadhirin Hadirat yang dirahmati Allah,
          Barat memaksa kita menerima demokrasi mereka, lalu memomokkan keburukan sistem lain termasuk sistem Islam, sistem sosialis dan sebagainya sehingga dunia menganggap sistem mereka sebagai yang termulia. Umat Islam turut terbuai dengan propaganda mereka sehingga kita terlupa dengan Sistem Islam yang syumul sifatnya. Namun hakikatnya, barat hanya menggunakan demokrasi untuk menguasai dunia seluruhnya. Ketika dunia dipaksa menerima demokrasi dan  sistem sekular mereka, di sesetengah negara demokrasi tidak dibenarkan jika menjejaskan kepentingan mereka. Pemimpin yang sanggup menjadi boneka mereka, maka sistem beraja didokong sepenuhnya oleh mereka. Di dunia Arab misalnya, di negara yang sistem demokrasi dan kebebasan bersuara hanya memungkinkan Sistem Islam kembali berkuasa, maka demokrasi diharamkan dengan segera. Fenomena ini jelas dalam sejarah sebagaimana yang berlaku di Algeria, Sudan, Palestin dan sebagainya.

Sidang Jumaat yang dirahmati Allah,
          “Dosa”  terbesar Umat Islam Palestin adalah kerana tidak mahu mengikut telunjuk mereka. HAMAS yang mendapat kuasa melalui demokrasi tidak direstui kerana keengganan mereka menjadi talibarut barat sepertimana FATAH. Maka tekanan demi tekanan dilakukan dan dunia hanya mampu melihat tanpa mempunyai kemerdekaan dan kebebasan untuk mempertahankan kebenaran. Walaupun pengganas Israel yang melakukan serangan terhadap HISBULLAH, namun kejayaan HISBULLAH menawan 2 tentera mereka dijadikan alasan untuk menghancurkan Umat Islam.  

Sidang Jumaat Sekelian,
Merayu dan merintih mengharapkan belas kasihan musuh, adalah ibarat menanti buah yang tak gugur. Sejarah menunjukkan bahawa tidak ada apa yang perlu dibimbangkan jika menganiaya Umat Islam. Kita terlalu mudah memaafkan kesalahan musuh walaupun terlalu besar dosa mereka. Jutaan Umat Islam telah disembelih yang kini beransur-ansur kita lupakan begitu sahaja. Kita tidak berdendam sebagaimana Yahudi Laknat yang tidak jemu-jemu mengingatkan dunia mengenai peristiwa Holocost yang dilakukan oleh Adolf Hitler, kononnya jutaan bangsa Yahudi dibunuh, yang hakikatnya entah ia entah tidak.

Sidang Jumaat sekelian,
          Bangsa yang merdeka tidak akan membiarkan nasib mereka ditentukan oleh musuh mereka. Malang bagi Umat Islam yang masih sibuk merayu tindakan Majlis Keselamatan PBB, walaupun kita pasti Amerika akan menggunakan kuasa veto untuk membatalkannya. Malang bagi Umat Islam yang tidak sanggup meminta PBB untuk menghapuskan sistem veto tersebut walaupun jelas kebodohannya. Malang bagi Umat Islam yang tidak mampu bersatu untuk menghapuskan Negara Israel walaupun ianya satu suruhan agama.

Hadhirin yang dirahmati Allah Sekelian,
          Kalau kita takut kepada Amerika, mereka sebenarnya hanya menjadi kuli batak kepada Yahudi. Mereka terpaksa mengorbankan rakyat mereka sendiri dalam peristiwa 11 September, semata-mata untuk memenuhi kehendak Yahudi bagi menyerang negara Islam. Jika kita begitu takutkan Israel, hakikatnya mereka tidak sekuat mana. Jika untuk menghapuskan HAMAS dan HISBULLAH, dua pertubuhan yang tidak mempunyai  kerajaan, pun mereka masih gagal maka apakah seluruh negara Islam tidak mampu untuk menewaskan mereka. Dimanakah maruah kita jika hanya menuntut gencatan senjata. Tidakkah kita mahu memastikan agar kejahatan ini tidak berulang selama-lamanya. Tidakkah kita mahu melaksanakan perintah Allah untuk menghukum dan memberikan pembalasan ke atas kejahatan mereka.       Firman Allah dalam Surah Al-Baqarah ayat 194 :
 فَمَنِ اعْتَدَى عَلَيْكُمْ فَاعْتَدُوا عَلَيْهِ بِمِثْلِ مَا اعْتَدَى عَلَيْكُمْ وَاتَّقُوا اللَّهَ وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ مَعَ الْمُتَّقِينَ
Maka barangsiapa yang menyerang kamu maka seranglah mereka sebagaimana mereka menyerang kamu dan bertaqwalah kepada Allah dan ketahuilah bahawa Allah akan bersama orang yang bertaqwa.

Hadirin Hadhirat sekelian,
Jika kita terlalu dayus untuk berjihad membantu saudara kita, wasiatkanlah kepada anak cucu kita agar jangan sekali-kali melupakan kesalahan mereka dan hukumlah mereka apabila suatu hari nanti Allah menyerahkan penguasaan dunia terhadap kita. Namun jika sekiranya itupun kita tidak berdaya, mungkin ada baiknya kita berdoa supaya Allah melahirkan seorang lagi Hitler untuk memusnahkan mereka lalu selamatlah masa depan kita.
بَارَكَ اللهُ لِىْ وَلَكُمْ  بِالْقُرآنِ الْعَظِيْمِ، وَنفَعَنِىْ وَاِيَّاكُمْ بِمَا فِيْهِ مِنَ  اْلآيَاتِ وَالذِّكْرِ الْحَكِيْمِ، وَتَقَبَّلَ مِنِّى وَمِنْكُمْ تِلاَوَتَهُ اِنَّهُ هُوَ السَّمِيْعُ الْعَلِيْمُ، أَقُوْلُ قَوْلِيْ هَذَا وَأَسْتَغْفِرُ اللهَ الْعَظِيْمَ  ِليْ وَلَكُمْ وَلِسَائِرِ الْمُسْلِمِيْنَ وَالْمُسْلِمَاتِ وَالْمُؤْمِنِيْنَ وَالْمُؤْمِنَاتِ فَيَا فَوْزَالْمُسْتَغْفِرِيْنَ وَياَ نَجَاةَ التَّاءِبِيْنَ.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...