اَلْحَمْدُ ِللهِ
الْقَائِلِ :
لَوْ أَنْزَلْنَا هَذَا الْقُرْءَانَ
عَلَى جَبَلٍ لَرَأَيْتَهُ خَاشِعًا مُتَصَدِّعًا مِنْ خَشْيَةِ اللَّهِ وَتِلْكَ
اْلأَمْثَالُ نَضْرِبُهَا لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ(الحشر:21)
Jika sekiranya Quran ini
diturunkan ke atas bukit nescaya kamu akan melihatnya tertunduk dan terpecah
kerana takutkan Allah. Dan
perumpamaan-perumpamaan itu Kami buat untuk manusia supaya mereka berpikir.
اَشْهَدُ اَنْ لاَ ِالــهَ اِلاَّ الله
وَحْدَهُ لاَشَرِيْكَ لَهُ وَاَشْهَدُ اَنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُوْلُهُ،
اَللَّهُمَّ صَلِّ
وَسَلِّمْ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلىَ الــِهِ وَصَحْبِهِ اَجْمَعِيْنَ.
عِبَادَ الله اِتَّقُوْا الله
اُوْصِيْكُمْ وَاِيـَّايَ بِتَقْوَى الله فَقَدْ فَازَ الْمُتَّقُوْنَ.
Sidang
Jumaat yang dirahmati Allah,
Bertaqwalah kita kepada Allah dengan
sebenar-benar taqwa dan berjihadlah kita pada jalan Allah dengan sebenar-benar
jihad. Sesungguhnya hanya orang yang berjihad di jalan Allah sahajalah yang
akan mendapat kesejahteraan hidup di dunia dan di akhirat.
Hari ini rata-rata orang
memperkatakan mengenai jihad fi sabilillah. Disebabkan berlaku sedikit
kesilapan di kalangan segelintir Umat Islam dalam mentafsirkan pengertian jihad
ini maka istilah tersebut menjadi satu istilah yang amat menakutkan. Hal ini
ditambah lagi oleh sikap segelintir kita yang suka memperkatakan sesuatu
walaupun kita tidak sebenarnya mengetahui mengenai perkara tersebut. Ini
menyebabkan masyarakat tambah keliru dan memandang serong terhadap jihad yang
merupakan salah satu tuntutan agama yang cukup penting.
Sidang
Jumaat Sekelian,
Sidang
Jumaat sekelian,
Jihad dalam Islam adalah menggunakan
segenap tenaga, pemikiran dan segala sumber yang ada pada kita dalam menentang
musuh-musuh Allah. Yang dimaksudkan dengan Musuh-musuh Allah adalah segala yang
menghalang kita daripada agama Allah dan menghalang kita daripada melaksanakan
amanah sebagai hamba Allah. Musuh-musuh ini sebenarnya berkeliaran di
sekeliling kita merangkumi golongan munafiqin, golongan murtaddin, golongan
orientalis, Yahudi dan Nasrani termasuk juga iblis laknatullah dan hawa nafsu
kita sendiri
Pihak Orientalis telah berjaya mengelirukan Umat Islam dengan
mengatakan bahawa jihad hanya perlu dilaksanakan jika kita diserang. Jihad dikatakan
hanya dibolehkan bagi mempertahankan diri dari dianiayai. Sebenarnya jika kita
melihat peperangan di dalam Islam biasanya terjadi apabila berlaku 3 keadaan;-
Pertama
adalah untuk mempertahankan diri dari serangan orang Kafir. Firman Allah dalam
surah Al-Baqarah Ayat 190 :
وَقَاتِلُوا
فِي سَبِيلِ اللَّهِ الَّذِينَ يُقَاتِلُونَكُمْ وَلاَ تَعْتَدُوا إِنَّ اللَّهَ
لاَ يُحِبُّ الْمُعْتَدِينَ
Berjuanglah
di jalan Allah terhadap orang yang memerangi kamu tetapi jangan melampaui
batas. Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang yang melampaui batas.
Kedua adalah bagi mempertahankan diri daripada
kezaliman orang yang zalim. Allah berfirman dalam surah An-Nisa’ ayat 75 :
وَمَا
لَكُمْ لاَ تُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَالْمُسْتَضْعَفِينَ مِنَ
الرِّجَالِ وَالنِّسَاءِ وَالْوِلْدَانِ الَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنَا
أَخْرِجْنَا مِنْ هَذِهِ الْقَرْيَةِ الظَّالِمِ أَهْلُهَا وَاجْعَل لَنَا مِنْ
لَدُنْكَ وَلِيًّا وَاجْعَل لَنَا مِنْ لَدُنْكَ نَصِيرًا
Mengapa
kamu semua tidak berjihad di jalan Allah sedangkan golongan yang lemah samada
lelaki dan perempuan dan anak-anak, masing-masing berkata Ya tuhan kami
keluarkanlah kami dari negeri kami yang
mana penduduknya melakukan kezaliman ini dan berilah kami pelindung dan
penolong dari sisimu.
Ketiga
adalah diwaktu mempertahankan kedaulatan agama dan kebebasan menjalankan
perintah agama. Allah berfirman dalam surah Al-Anfal ayat 39 :
وَقَاتِلُوهُمْ
حَتَّى لاَ تَكُونَ فِتْنَةٌ وَيَكُونَ الدِّينُ كُلُّهُ لِلَّهِ
Perangilah
mereka hingga tiada lagi timbul fitnah dan supaya seluruh kehidupan adalah
mengikut ketentuan Allah seluruhnya.
Sidang
hadirin sekelian,
Imam Nawawi menyebutkan dalam Matan Al-Minhaj bahawa hukum
jihad terbahagi kepada 2 :
Pertama : Fardhu Kifayah –
Memerangi orang kafir yang berada di negeri mereka setelah disampaikan kepada
mereka seruan Islam. Ini adalah tanggungjawab pemerintah bagi memastikan Islam berada
di kedudukan yang tinggi dan tidak ada yang mengatasinya.
Kedua : Fardhu Ain –
Memerangi orang kafir menyerang negara Islam di mana ketika itu setiap individu
wajib mempertahankan negaranya.
Sidang Jumaat yang dirahmati Allah,
Dalam konteks negara kita yang aman permai ini, jihad juga
perlu dilaksanakan bagi memastikan keamanan dan kesejahteraannya akan terus
terjamin. Kita harus berjihad melawan hawa nafsu kita dari terus hanyut dibuai
gelombang maksiat yang akan melemahkan generasi kita dan akhirnya negara akan
tunduk kepada kuasa-kuasa asing. Amar Makruf Nahi Munkar adalah sebesar-besar
jihad yang perlu dilaksanakan oleh setiap individu yang mengaku sayangkan
agamanya. Segala bentuk maksiat, jenayah dan kemunkaran jangan dibiarkan dan
dipertahankan walau apa sekalipun alasannya. Janganlah kita membiarkan
masyarakat kita terus terusan melupakan Allah, meninggalkan segala suruhannya
dan melakukan pendurhakaan terhadapnya. Jika satu pihak mencegah, pihak yang
lain pula menggalak maka pastinya kita tidak akan dapat melihat Umat Islam
menjadi umat yang kuat dan menjadi pemimpin kepada alam seluruhnya. Generasi
yang leka dengan keseronokan dan hiburan, tengelam dengan nafsu dan khayal
dengan minuman yang memabukkan, pastinya tidak akan mampu menyahut tuntutan
jihad ke arah mengislah dan memperbaiki masyarakat. Lebih jauh dari itu apakah
generasi seperti ini yang akan kita harap untuk mempertahankan negara dan
masyarakat jika musuh menyerang kita.
Sidang
Jumaat Sekelian,
Ingatlah
kita kepada Sabda Rasulullah S.A.W :
حَدِيثُ أَبِي سَعِيدٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ :
عَنْ طَارِقِ بْنِ شِهَابٍ قَالَ أَوَّلُ مَنْ بَدَأَ بِالْخُطْبَةِ يَوْمَ
الْعِيدِ قَبْلَ الصَّلاَةِ مَرْوَانُ فَقَامَ إِلَيْهِ رَجُلٌ فَقَالَ الصَّلاَةُ
قَبْلَ الْخُطْبَةِ فَقَالَ قَدْ تُرِكَ مَا هُنَالِكَ فَقَالَ أَبُو سَعِيدٍ
أَمَّا هَذَا فَقَدْ قَضَى مَا عَلَيْهِ سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ مَنْ رَأَى مِنْكُمْ مُنْكَرًا فَلْيُغَيِّرْهُ
بِيَدِهِ فَإِنْ لَمْ يَسْتَطِعْ فَبِلِسَانِهِ فَإِنْ لَمْ يَسْتَطِعْ
فَبِقَلْبِهِ وَذَلِكَ أَضْعَفُ الإِيمَانِ
Sesiapa di antara kamu yang melihat
kemunkaran maka cegahlah dengan tangan (kuasa) yang ada, jika kamu tak
berkemampuan maka cegahlah dengan lidah, jika kamu tidak mampu maka cegahlah
dengan hati, sesungguhnya itulah tanda selemah-lemah iman.
Sidang
Jumaat sekelian,
Dalam hadis ini jelas kepada kita
bahawa mencegah kemunkaran adalah tanggungjawab kita bersama. Bagi yang
mempunyai kuasa maka wajib baginya menggunakan kuasanya. Jika sekiranya
seseorang itu tidak mempunyai kuasa maka hendaklah digunakan lidahnya untuk
menegur dan menasihat. Jika sekiranya nasihatnya tidak dipedulikan maka
seharusnya dia membenci kemunkaran tersebut di dalam hatinya.
Sidang
Jumaat sekelian,
Perintah rasul ini hendaklah dilaksanakan dengan tertib.
Tidak harus bagi yang mempunyai kuasa memilih untuk tidak menggunakan kuasanya
dan hanya berpada dengan membuat teguran dan nasihat. Begitu juga bagi yang
mampu menasihat maka berdosalah dia mendiamkan diri walaupun terselit kebencian
di dalam hatinya. Bagi yang benar-benar tidak mampu menasihati maka pilihan
terakhir yang ada hanyalah membenci perkara tersebut dan jangan sekali-kali
terlibat samada secara langsung atau tidak langsung. Namun begitu golongan
terakhir ini adalah merupakan golongan yang paling lemah imannya. Maka
renungkanlah dimanakah letaknya iman mereka yang melakukan kemungkaran tersebut
ataupun mereka yang mempertahankannya.
بَارَكَ اللهُ لِىْ
وَلَكُمْ بِالْقُرْآءنِ الْعَظِيْمِ،
وَنفَعَنِىْ وَاِيَّاكُمْ بِمَا فِيْهِ مِنَ
اْلآيَاتِ وَالذِّكْرِ الْحَكِيْمِ، وَتَقَبَّلَ مِنِّى وَمِنْكُمْ
تِلاَوَتَهُ اِنَّهُ هُوَ السَّمِيْعُ الْعَلِيْمُ، أَقُوْلُ قَوْلِيْ هَذَا وَاسْتَغْفِرُ اللهَ الْعَظِيْمَ ِليْ وَلَكُمْ وَلِسَائِرِ الْمُسْلِمِيْنَ
وَالْمُسْلِمَاتِ وَالْمُؤْمِنِيْنَ وَالْمُؤْمِنَاتِ فَيَا
فَوْزَالْمُسْتَغْفِرِيْنَ وَياَ نَجَاةَ التَّاءِبِيْنَ.
No comments:
Post a Comment