اَلْحَمْدُ
للهِ اْلقاَئِلِ :
يَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِينَ ءَامَنُوا مِنْكُمْ
وَالَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرٌ
اَشْهَدُ اَنْ لاَ الــهَ
اِلاَّ الله وَحْدَهُ لاَشَرِيْكَ لَهُ وَاَشْهَدُ اَنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُهُ
وَرَسُوْلُهُ،
اَللَّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلىَ
الــِهِ وَصَحْبِهِ اَجْمَعِيْنَ.
عِبَادَ الله اِتَّقُوْا
الله اُوْصِيْكُمْ وَاِيـَّايَ بِتَقْوَى الله فَقَدْ فَازَ الْمُتَّقُوْنَ.
Saudara Muslimin yang berbahagia,
Ilmu menurut perspektif Islam
terbahagi kepada ilmu Fardhu Ain dan Fardhu Kifayah. Kedua–dua jenis ilmu ini
adalah sama pentingnya menurut Islam. Walaubagaimanapun setiap jenis ilmu ini
mempunyai peranan dan fungsi yang berlainan. Ilmu Fardhu Ain adalah ilmu yang
wajib diketahui oleh setiap individu muslim bagi melayakkan kita menjadi muslim
yang sempurna. Setiap ilmu yang mana tanpanya tidak akan sempurna sesuatu
kewajipan maka ilmu itu adalah dikira Fardhu Ain. Sebagai contoh apa sahaja
ilmu yang membabitkan sah atau tidaknya solat seseorang maka ilmu tersebut
adalah ilmu Fardhu Ain. Bagi setiap muslim maka setiap kewajipan seperti
sembahyang, puasa, zakat dan haji adalah kewajipan-kewajipan yang wajib
dilaksanakan oleh setiap individu. Oleh yang demikian ilmu bagi memastikan
segala ibadah tersebut menjadi sempurna adalah wajib diketahui oleh setiap
muslim. Ilmu ini wajib diketahui oleh semua muslim termasuk orang awam,
kakitangan kerajaan, ahli-ahli akademik, usahawan-usahawan, para pemerintah dan
rakyat jelata. Allah berfirman dalam surah Al-Mujadalah ayat 11 :
يَاأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُوا إِذَا قِيلَ لَكُمْ
تَفَسَّحُوا فِي الْمَجَالِسِ فَافْسَحُوا يَفْسَحِ اللَّهُ لَكُمْ وَإِذَا قِيلَ
انْشُزُوا فَانْشُزُوا يَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِينَ ءَامَنُوا مِنْكُمْ وَالَّذِينَ
أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرٌ(11)
Wahai orang-orang yang beriman, apabila
diminta kepada kamu memberi lapang dari tempat duduk (untuk orang lain) maka
lapangkanlah seboleh-bolehnya supaya Allah melapangkan serba serbi untuk kamu.
Dan apabila diminta kamu bangun maka bangunlah , supaya Allah meninggikan
darjat orang-orang yang beriman di antara kamu dan orang yang diberi ilmu
pengetahuan agama. Dan ingatlah Allah maha mendalam pengetahuanNya tentang apa
yang kamu lakukan.
Sidang Jumaat Yang
Dirahmati Allah Sekalian,
Ilmu Fardhu Kifayah adalah ilmu yang tidak semestinya
diketahui oleh semua individu muslim. Walau bagaimanapun ilmu ini mesti
dipelajari dan dikuasai oleh sebahagian dari umat Islam mengikut kesesuaian dan
keperluan setempat. Contoh ilmu Fardhu Kifayah adalah seperti ilmu perubatan,
ilmu perundangan, ilmu kemahiran, ilmu pelayaran dan berbagai ilmu yang lebih
dikenali oleh masyarakat Islam hari ini sebagai ilmu keduniaan ataupun ilmu sekular.
Ilmu-ilmu ini tidak perlu dikuasai oleh semua individu muslim tetapi cukup jika
diketahui oleh sebahagian umat Islam sahaja. Islam hanya memerlukan sebahagian
sahaja umatnya menjadi kontraktor, sebahagian sahaja umatnya menjadi peguam,
sebahagian sahaja umatnya menjadi doktor dan sebahagian sahaja umatnya menjawat
berbagai profesion yang lain. Tetapi semua individu muslim wajib menguasai ilmu
asas dalam agama iaitu Ilmu Fardhu Ain.
Sidang Jumaat Sekalian,
Terdapat kebimbangan yang disuarakan oleh masyarakat hari
ini mengenai penekanan mesyarakat terhadap ilmu-ilmu Fardhu Ain dengan
mengenepikan penekanan terhadap ilmu Fardhu Kifayah. Kesan daripada sikap
sebegini dikatakan akan menyebabkan berlakunya kemunduran terhadap umat Islam
kerana kurangnya umat Islam yang berjaya menguasai ilmu-ilmu yang menjadi
keperluan semasa. Sebenarnya ini adalah berpunca daripada salah faham terhadap
konsep kepentingan ilmu terutamanya terhadap kepentingan ilmu Fardhu Kifayah
itu sendiri.
Allah dalam surah
al-Taubah ayat 122 :
وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً
فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي
الدِّينِ وَلِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ
يَحْذَرُونَ
Dan tidaklah patut orang-orang yang beriman
keluar semuanya pergi berperang, maka hendaklah keluar sebahagian sahaja dari
tiap-tiap golongan mereka untuk mempelajari secara mendalam ilmu yang dituntut
dalam agama supaya mereka dapat mengajar
kaumnya yang keluar berjuang apabila mereka kembali kepada mereka.
Mudah-mudahan mereka dapat berjaga-jaga (dari melakukan larangan Allah).
Sidang Jumaat Sekalian,
Di negara ini terdapat ramai di kalangan kita yang menyahut
perintah Allah ini dengan mendalami agama, baik di dalam negeri atau di luar
negara. Ketekunan mereka mendalami ilmu agama menyebabkan mereka tidak
mempunyai kesempatan bagi mempelajari kemahiran dunia dan sesetengah keadaan
mereka seolah-olah ditinggalkan oleh arus kemajuan dunia. Oleh yang demkian
wajarkah mereka ini terus dikecam hanya semata-mata kerana mereka memilih untuk
memenuhi keperluan masyarakat yang memerlukan pakar-pakar yang boleh
mengistinbatkan hukum dalam permasalahan agama. Lebih parah lagi jika kita
menyalahkan mereka terhadap kemunduran agama dan kelemahan bangsa sedangkan
mereka telah diamanahkan oleh Allah untuk memartabatkan urusan agama sama
seperti golongan profesional, pakar-pakar berbagai bidang, usahawan-usahawan,
kontraktor binaan, ahli-ahli sains dan pakar teknologi maklumat dalam membangun
dan memajukan negara.
Sidang Jumaat Sekalian,
Persoalan penekanan dan penumpuan kepada ilmu Fardhu Ain
dan Fardhu Kifayah memerlukan pemahaman dan kerjasama semua pihak. Kepentingan
setiap golongan tidak harus diperkecilkan. Tetapi perlu diingatkan bahawa
samada kita di kalangan golongan yang mendalami agama atau di kalangan
profesional yang menguasai kemahiran dunia namun penguasaan terhadap ilmu-ilmu
Fardhu Ain adalah wajib terhadap semua golongan. Mereka yang mendalami agama
tanpa langsung menghiraukan kemahiran dunia akan terpinggir dalam arus kemajuan
dunia tetapi golongan professional yang langsung tidak mempelajari ilmu agama
akan menempah kebinasaan di akhirat. Kita mungkin dilihat berjaya dan menjadi
wira di dunia tetapi kita akan kecewa dan menderita apabila kembali menemui
pencipta.
بَارَكَ
اللهُ لِىْ وَلَكُمْ بِالْقُرْآءنِ
الْعَظِيْمِ، وَنفَعَنِىْ وَاِيَّاكُمْ بِمَا فِيْهِ مِنَ اْلآيَاتِ وَالذِّكْرِ الْحَكِيْمِ،
وَتَقَبَّلَ مِنِّى وَمِنْكُمْ تِلاَوَتَهُ اِنَّهُ هُوَ السَّمِيْعُ الْعَلِيْمُ،
أَقُوْلُ قَوْلِيْ هَذَا وَاسْتَغْفِرُ
اللهَ الْعَظِيْمَ ِليْ وَلَكُمْ وَ
لِسَائِرِ الْمُسْلِمِيْنَ وَالْمُسْلِمَاتِ وَالْمُؤْمِنِيْنَ وَالْمُؤْمِنَاتِ
فَيَا فَوْزَالْمُسْتَغْفِرِيْنَ وَياَ نَجَاةَ التَّاءِبِيْنَ.
No comments:
Post a Comment