اَلْحَمْدُ
ِللهِ الْقاَئِلِ :
وَلاَ تَهِنُوْا وَلاَ تَحْزَنُوْا وَاَنْتُمُ اْلأَعْلَوْنَ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِيْنَ – ال عمران : 139
Jangan kamu
berasa hina dan jangan kamu bersusah
hati jika kamu benar-benar beriman
اَشْهَدُ
اَنْ لاَ اِلهَ اِلاَّ اللهُ وَحْدَهُ لاَ شَرِيْكَ لَهُ وَاَشْهَدُ اَنَّ سَيِّدَنَا
مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُوْلُهُ
اَللَّهُمَّ
صَلِّ وَسَلِّمْ وَبـَارِكْ عَلىَ سَيِّدَنـَا مُحَمَّدِنِ الْهَادِىْ
اِلىَ الْحَقِّ وَاِلىَ الصِّرَاطِ
الْمُسْتَقِـيْمِ وَعَلىَ الِهِ وَاَصْحَابِهِ وَمَنْ تَبِعَهُمْ اِلىَ يَوْمِ
الدِّيْنِ.
اَمَّا
بَعْدُ، فَيَا عِبَادَ الله اِتَّقُوْ اللهَ فَاِنَّ اللهَ مَعَ الْمُتَّقِيْنَ.
Saudara kaum
muslimin yang berbahagia,
Sejak sekian lama terdapat dua
fenomena utama yang begitu mempengaruhi psikologi Umat Islam di seluruh dunia. Pertamanya
ialah Fenomena penjajahan barat ke atas Negara-negara Islam dan kesinambungan
penjajahan merangkumi penjajahan pemikiran, penjajahan ekonomi, penjajahan
budaya dan segala bentuknya yang lain. Keduanya adalah fenomena
kemunduran dan ketinggalan Umat Islam dalam mengejar teknologi dan kemajuan
masa kini. Akibat dua fenomena ini maka Umat Islam secara umumnya terbahagi
kepada empat kumpulan. Kumpulan Pertama adalah mereka yang putus asa
secara menyeluruh dan menerima hakikat bahawa Umat Islam sememangnya lemah dan
tidak akan mampu menyaingi barat. Maka hiduplah mereka ibarat melukut di tepi
gantang, adanya tidak menambah, tiadanya tidak mengurang. Mereka menumpang di
penjuru dunia tanpa mengganggu sesiapa dan mahunya agar tiada sesiapa akan
mengganggu mereka. Kumpulan Kedua adalah mereka yang mengambil
kesimpulan bahawa agama adalah faktor penghalang utama bagi mengejar kemajuan
barat dan agama mesti dipisahkan daripada kehidupan harian jika berhajat untuk
bersama-sama dengan kemajuan barat. Kumpulan ini lebih dikenali sebagai
golongan yang berfahaman Sekularisme. Golongan ini cuba mengasingkan agama dari
kehidupan mereka dan memenjarakan agama di masjid-masjid dan di
Institusi-Institusi agama semata-mata. Kumpulan Ketiga adalah mereka
yang juga menganggap agama sebagai halangan tetapi berpendapat penyelesaiannya
adalah dengan membuka dan membebaskan agama daripada tafsiran lama yang
dikatakan jumud dan tidak menjadi pemangkin kepada kemajuan Umat. Golongan
inilah yang dikenali sebagai Golongan Muslim Liberal yang
dipelopori oleh golongan cendiakawan dan intelek yang merasa ujub dengan
kehebatan pemikiran mereka yang dirasakan terlalu hebat. Golongan ini muncul
hasil daripada kesan psikologi kekerdilan diri (Inferiority Complex) yang
dihadapi oleh sebahagian Umat Islam hasil penjajahan barat menyebabkan mereka
mendewa dan menyembah barat dan dalam masa yang sama memperbodoh dan membuang
jati diri mereka sendiri. Mereka tidak mahu memisahkan diri dengan agama malah
menggunakan agama sebagai pelindung kepada kekacauan pemikiran mereka. Mereka
amat memerlukan agama tetapi agama dijadikan kuda tunggangan mereka untuk
mencapai kepentingan dunia dan mereka menganggap merekalah pejuang agama. Manakala
Kumpulan Keempat adalah mereka
yang mengakui kelemahan dan kemunduran Umat Islam tetapi tidak pernah
menyalahkan agama terhadap kemunduran tersebut. Mereka memuhasabah diri mereka
sendiri dan menyalahkan kelekaan mereka dalam memahami ajaran Islam dan
mempraktikkan Islam dalam kehidupan mereka. Golongan terakhir inilah sebenarnya
yang dapat diharapkan untuk mengembalikan kegemilangan Islam sepenuhnya.
Sidang Jumaat Sekelian,
Khutbah hari ini tidak akan membincangkan kumpulan yang
pertama, kedua dan keempat tetapi hanya akan menumpukan perbincangan kepada
kumpulan yang ketiga kerana kumpulan ini terlalu berbahaya kepada kesucian
ajaran Islam dan umat seluruhnya. Walaupun kumpulan ini tidak menamakan kumpulan
mereka secara jelas tetapi manhaj dan pendirian mereka sama sahaja dan begitu
mudah dikenali. Diantara pendirian mereka bahawa Islam adalah agama yang benar,
namun dalam waktu yang sama agama selain Islam juga benar. Mereka mengatakan
bahawa apabila seseorang mendakwa hanya tuhannya dan ajaran agamanya sahaja
yang betul maka dakwaan tersebut adalah bersifat relatif dan terhad dalam
konteks agamanya sahaja. Hakikat sebenar kebenaran tiada sesiapapun yang
mengetahuinya dan manusia tidak perlu membuang masa dan membazirkan usaha untuk
membenarkan dan mengagongkan agama mereka sahaja.
Sidang Jumaat sekelian,
Kumpulan Muslim Liberal ini juga membahagikan wahyu kepada
dua; iaitu wahyu secara bertulis (Al-Quran) dan wahyu tidak bertulis (Akal
Manusia). Mereka mengatakan bahawa akallah yang sebenarnya yang menghidupkan
Teks Al-Quran berdasarkan tujuan, konteks dan suasana semasa. Oleh itu Al-Quran
dikatakan hanya bersifat menerangkan tujuan-tujuan agama manakala akal
manusialah yang sebenarnya bertanggungjawab menyesuaikan Al-Quran dengan
kehendak semasa. Sebagai contohnya ayat-ayat tentang hukum jenayah Islam
dikatakan hanya bertujuan menjatuhkan hukuman kepada penjenayah sedangkan
bentuk hukuman seharusnya ditentukan oleh akal manusia selaras dengan peradaban
dan ketamadunan manusia. Mereka bermaksud membuka dan membebaskan tafsiran
Al-Quran daripada tafsiran silam yang muktabar untuk memajukan Umat Manusia.
Malah mereka menyindir ulama’ yang berpegang kuat kepada tafsiran muktabar dan
disiplin ilmu yang ketat sebagai ‘Penyembah Teks” Al-Quran semata-mata.
Pemikiran ini jika dibiarkan akan menjerumuskan mereka kepada takwilan
tersendiri terhadap Al-Quran yang amat menyimpang sehingga ada yang mengatakan
bahawa Syaitan dan Malaikat hakikatnya tidak wujud melainkan sikap buruk dan
sikap baik yang saling bertentangan dalam jiwa manusia. Syurga dan neraka juga
dikatakan sebagai kesan psikologi kegembiraan, kepuasan dan kekecewaan manusia
dalam kehidupan. Cerita-cerita ghaib dan alam akhirat dianggap semata-mata
rekaan ulama’ sebagai strategi menambahkan keberkesanan dakwah.
Sidang Jumaat Sekelian,
Golongan Liberal ini berpandangan bahawa sifat Nubuwwah
(Kenabian) hanyalah kemampuan manusia untuk memimpin manusia lain dan sesiapa
sahaja boleh berusaha memilikinya. Nabi-nabi dianggap sebagai manusia biasa
yang mungkin benar dan mungkin salah. Mereka juga boleh dipuji dan boleh
dikritik. Ini akhirnya membawa kepada tuduhan melampau bahawa baginda bernafsu
hebat dan menyimpan ramai gundik-gundik dan kepimpinan Rasulullah SAW hanyalah
sebagai pemimpin kaum yang tidak ada keistimewaannya.
Sidang Jumaat Sekelian,
Golongan Liberal juga mengatakan disiplin ilmu Islam
seperti Usul Fiqh, Mustalah Hadis dan sebagainya adalah buatan ulama’ yang
tidak sunyi daripada kecacatan. Segala hukum yang dinyatakan oleh ulama’
semuanya adalah bersifat ijtihadi dan boleh diterima atau ditolak. Penetapan
sesuatu hadis samada Mutawatir, sahih atau dhaif juga adalah pandangan ulama’
yang boleh ditolak dan dipertikaikan. Malah mereka mempunyai kaedah usul fiqh
tersendiri iaitu yang penting adalah tujuan hukum disyariatkan bukan hukum atau
syariat itu sendiri. Maka lahirlah hukum-hukum pelik seperti hak dan
tanggungjawab yang sama antara lelaki dan perempuan, arak tidak haram jika
tidak memabukkan, aurat wanita perlu disesuaikan dengan zaman, Azab Kubur
adalah sesuatu yang tidak masuk aqal dan berbagai-bagai lagi hukum yang tidak
pernah dijangkakan akan dilemparkan kepada masyarakat.
Sidang Jumaat Sekelian,
Golongan Liberal ini tetap ada di mana-mana sahaja dan
bila-bila masa sahaja. Walaupun nama dan identiti mereka berbeza namun manhaj
dan pembawaan mereka sama sahaja. Kesemua mereka mendapat didikan dari barat
atau pernah berkhidmat dalam mana-mana institusi di barat. Negara-negara Timur
Tengah menyaksikan lahirnya golongan ini seperti Taha Hussein, Ali Abdul Raziq,
Ahmad Amin, Naser Abu Zaid dan sebagainya yang sebahagiannya ada yang ditarik
balik kelulusan dan ijazah mereka oleh universiti asal pengajian mereka. Di
Negara jiran kita melihat lahirnya penulis-penulis seperti Harun Nasution dan
Nurcholis Majid. Maka apakah jaminan bahawa golongan ini tidak akan wujud dan
berkembang di Negara kita yang tercinta ini. Bersamalah kita mengawasinya dan
berjuang mempertahankan ajaran Islam yang tulen dan tidak memberi sebarang
ruang kepada golongan sesat seperti ini bagi meragukan kita terhadap agama
kita.
Sidang Jumat yang dirahmati Allah,
Umat Islam
hari ini sudah tidak mempunyai masa lagi untuk membincangkan persoalan remeh
temeh yang semakin lama semakin menimbulkan kekeliruan di kalangan masyarakat. Akibat
fahaman liberal yang melampau ini semakin banyak kekeliruan yang timbul
terhadap agama di kalangan masyarakat. Persoalan pendedahan aurat, bersalaman
antara lelaki dan perempuan, melibatkan diri dengan hiburan yang melampau,
pergaulan bebas tanpa had dan sebagainya yang jelas haramnya sudah dijadikan
sesuatu yang tidak ada kepastian sehingga sebahagian kita menjadi takut untuk
menyatakan pengharamannya. Kita bersyukur kerana Mufti-Mufti sudahpun
menyatakan dengan jelas hukum mengenai Sure Heboh yang sebenarnya sudah
difahami oleh sebahagian besar Umat Islam. Namun akibat fahaman liberal yang
dibawa oleh golongan di atas maka maksiat yang bersifat Sure Haram ini
sudah dianggap biasa dan tidak dianggap berdosa lagi. Sesuatu hukum itu hanya
diakui masyarakat apabila dikeluarkan secara rasmi dan diwartakan walaupun
semua ulama’ yang ikhlas terhadap agamanya sudah sekian lama memfatwakannya. Inilah
yang berlaku terhadap keputusan Kuiz SMS yang dikeluarkan oleh Jawatankuasa
Fatwa Kebangsaan. Umat Islam wajib meninggalkannya walaupun belum diwartakan
kerana Hukum Allah tidak terikat dengan undang-undang pewartaan tersebut. Hukum
Haram tersebut sudah berjalan sejak kewujudannya lagi dan keputusan tersebut
hanyalah bersifat pengisytiharan hukum kepada awam yang mana dimaafkan
sebelumnya kerana jahil terhadap hukum tersebut. Namun setelah ianya dijelaskan
maka haram semua Umat Islam melibatkan diri dalamnya dan setiap sen yang
dibelanjakan dan diperolehi daripadanya samada penganjur dan peserta adalah
haram dan wajib ditinggalkan.
بَارَكَ اللهُ لِىْ
وَلَكُمْ بِالْقُرْآءنِ الْعَظِيْمِ،
وَنفَعَنِىْ وَاِيَّاكُمْ بِمَا فِيْهِ مِنَ
اْلآيَاتِ وَالذِّكْرِ الْحَكِيْم، وَتَقَبَّلَ مِنِّى وَمِنْكُمْ
تِلاَوَتَهُ اِنَّهُ هُوَ السَّمِيْعُ الْعَلِيْمُ، أَقُوْلُ قَوْلِيْ هَذَا وَاسْتَغْفِرُ اللهَ الْعَظِيْمَ ِليْ وَلَكُمْ وَ لِسَائِرِ الْمُسْلِمِيْنَ
وَالْمُسْلِمَاتِ وَالْمُؤْمِنِيْنَ وَالْمُؤْمِنَاتِ فَيَا
فَوْزَالْمُسْتَغْفِرِيْنَ وَياَ نَجَاةَ التَّاءِبِيْنَ.
No comments:
Post a Comment