اَلْحَمْدُ لِلَّهِ الْقَائِلِ،
أَلاَ لِلَّهِ الدِّينُ
الْخَالِصُ وَالَّذِينَ اتَّخَذُوا مِنْ دُونِهِ أَوْلِيَاءَ مَا نَعْبُدُهُمْ
إِلاَّ لِيُقَرِّبُونَا إِلَى اللَّهِ زُلْفَى إِنَّ اللَّهَ يَحْكُمُ بَيْنَهُمْ
فِي مَا هُمْ فِيهِ يَخْتَلِفُونَ إِنَّ اللَّهَ لاَ يَهْدِي مَنْ هُوَ كَاذِبٌ
كَفَّارٌ (الزمر : 3)
Ingatlah, hanya kepunyaan Allahlah agama yang bersih
(dari syirik). Dan orang-orang yang mengambil pelindung selain Allah (berkata):
"Kami tidak menyembah mereka melainkan supaya mereka mendekatkan kami
kepada Allah dengan sedekat-dekatnya". Sesungguhnya Allah akan memutuskan
di antara mereka tentang apa yang mereka berselisih padanya. Sesungguhnya Allah
tidak menunjuki orang-orang yang pendusta dan sangat ingkar.
أَشْهَدُ أَنْ لآإِلهَ
إِلاَّ اللَّهُ وَأَشْهَدُ أَنَّ سَيِّدَنَا مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُوْلُهُ،
اَللَّهُمَّ صَلِّ
وَسَلِّمْ وَبَارِكْ عَلىَ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ وَأَصْحَابِهِ وَمَنْ
تَبِعَهُمْ بِإِحْسَانٍ إِلَى يَوْمِ الدِّيْنِ،
أَمَّا بَعْدُ فَيَا
عِبَادَ اللَّهِ ! اِتَّقُواْ اللَّهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلاَتَمُوْتُنَّ إِلاَّ وَأَنْتُمْ مُّسْلِمُوْنَ
Wahai hamba-hamba Allah
sekelian!
Marilah
kita bersama bertaqwa kepada Allah dengan sebenar-benar taqwa. Dan Janganlah kita
mati melainkan dalam keadaan Islam. Saya menyeru diri saya sendiri dan
juga sidang Jumaat sekalian agar kita sama-sama
meningkatkan ketaqwaan kita kepada Allah
dengan melakukan segala suruhanNya dan
menjauhi segala yang ditegahNya.
Sidang Jumaat yang dirahmati Allah,
Ayat yang dibacakan tadi jelas menunjukkan orang-orang kafir menyembah berhala kerana ingin mendekatkan
diri kepada Allah. Istilah Allah telahpun digunapakai oleh mereka sejak dari
dulu. Dari sudut hukum asalnya penggunaan istilah Allah oleh orang-orang kafir
sememangnya telah diakui oleh Allah sendiri di dalam Al-Quran yang menceritakan
tentang penggunaan tersebut oleh manusia terdahulu. Malah dalam hadis Sohih
riwayat Imam Bukhari menyebutkan :
عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ قَالَ
النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَصْدَقُ كَلِمَةٍ قَالَهَا
الشَّاعِرُ كَلِمَةُ لَبِيدٍ أَلاَ كُلُّ شَيْءٍ مَا خَلاَ اللَّهَ بَاطِلٌ وَكَادَ
أُمَيَّةُ بْنُ أَبِي الصَّلْتِ أَنْ يُسْلِمَ
Daripada Abu Hurairah R.A. berkata, Sabda Rasulullah SAW ; Sebenar-benar
perkataan yang diungkapkan oleh para penyair adalah kata-kata Labid, adapun
segala sesuatu selain dari Allah adalah batil dan hampir-hampir Umayyah Bin Abi
Salti menjadi Islam.
Sidang Jumaat yang dirahmati Allah,
Perdebatan
yang tak sudah mengenai penggunaan istilah Allah ini sebenarnya bukanlah
persoalan hukum harus atau haramnya yang dilihat dari dari sudut nas dan dalil.
Perdebatan ini sebenarnya lahir akibat perbezaan pemikiran dalam menanggapi isu
ini. Tidak akan berlaku pertemuan selama-lamanya jika sebahagian kita melihat
dari sudut hukum asal sedangkan sebahagiannya pula melihat dari sudut kuasa
kerajaan melaksanakan ijtihad dalam melindungi maslahat rakyatnya. Contoh
kebebasan penggunaannya di Negara Islam yang pemimpinnya hanya Islam pada nama
atau negara barat yang tidak mempunyai wewenangan kuasa untuk mengawal aqidah
umat Islam langsung tidak sesuai digunapakai walaupun ianya difatwakan oleh ulamak
tersohor yang tidak langsung memahami situasi dan keadaan di negara kita. Mungkin
ada baiknya penggunaan istilah ini di negara majoriti Muslim seperti Indonesia
dan Negara-negara Arab bagi menerapkan dan membiasakan budaya serta istilah
Islam kepada orang-orang kafir. Berbeza dengan negara yang tidak mempunyai
majoriti besar umat Islam seperti di negara ini, jika penggunaan istilah ini
diberikan kebebasan hanya memberi peluang bagi mereka mengelirukan dan
menerapkan budaya mereka di kalangan Umat Islam di negara kita.
Sidang Jumaat yang dirahmati Allah,
Ada di
antara kita yang bercakap dari sudut dakwah dengan mengatakan mudah-mudahan
penggunaan istilah Allah di kalangan orang kafir akan menjinakkan mereka dengan
Islam. Namun jika dilihat dari segi ancamannya kepada aqidah umat Islam dengan
segala kelemahan yang kita ada maka ternyata pengawalan aqidah Umat Islam
sewajarnya diutamakan berbanding usaha dakwah agar mereka menerima Islam.
Kaedah Feqah menyatakan:
دَرْءُ الْمَفاَسِدِ
مُقَدَّمٌ عَلَى جَلْبِ الْمَصَالِحِ
Mengelakkan kerosakan lebih diutamakan daripada
mencari kemaslahatan.
Tidak
timbul soal kita takut dengan bayang-bayang sendiri seolah-olah iman kita
terlalu lemah sehingga boleh digugat dengan hanya sekadar penggunaan satu
istilah. Hakikatnya, kita bertanggung jawab mempertahankan aqidah umat tanpa
memberi ruang langsung kepada sebarang usaha dari musuh Islam untuk
mencemarkannya. Apakah kita mampu mengembalikan kesucian agama kita tatkala
kita lemah jika sekiranya kita leka dengan perdebatan yang tak sudah padahal
kuasa masih di tangan kita. Isu ini bukan sahaja wajar dimuktamadkan setelah
fatwa rasmi dikeluarkan malah perbincangan mengenainya juga tidak seharusnya
dibenarkan.
Sidang Jumaat yang
dirahmati Allah,
Tidak
semua perkara yang diharuskan oleh Allah tidak boleh dilarang oleh pemerintah.
Atas dasar Siyasah Syar’iyyah, pemerintah boleh melaksanakan undang-undang bagi
mencegah kemudharatan terhadap rakyatnya (سَدُّ الذَّرَائِعِ ). Oleh kerana Islam adalah Agama Persekutuan, maka kemaslahatan
Islam dan Umatnya hendaklah diutamakan daripada selainnya. Kaedah Feqah
menyebutkan :
تَصَرُّفُ الإِماَمِ عَلَى رَعِيَّةٍ
مَنُوْطٌ بِالمَصْلَحَةِ
Tindakan pemerintah
terhadap rakyatnya bergantung kepada Maslahat
بَارَكَ اللهُ لِيْ وَلَكُمْ فِى الْقُرْآنِ الْعَظِيْمِ
وَنَفَعَنِي وَإِيَّاكُمْ بِمَا فِيْهِ مِنَ الأيَاتِ وَالذِّكْرِ الْحَكِيْمِ
وَتَقَبَّلَ مِنِّي وَمِنْكُمْ تِلاوَتَهُ إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيْمُ.
أَقُوْلُ قَوْلِيْ هَذَا وَأَسْتَغْفِرُ اللهَ الْعَظِيْمَ لِيْ وَلَكُمْ
وَلِسَائِرِ الْمُسْلِمِيْنَ وَالْمُسْلِمَاتِ وَالْمُؤْمِنِيْنَ وَالْمُؤْمِنَاتِ
الأَحْيَاءِ مِنْهُمْ وَالأَمْوَاتِ، فَاسْتَغْفِرُوْهُ، إِنَّهُ هُوَ الْغَفُوْرُ
الرَّحِيْمُ
خطبة كدوا
اَلْحَمْدُ ِللهِ الْقاَئِلِ :
وَلَئِنْ سَأَلْتَهُمْ مَنْ خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ وَسَخَّرَ الشَّمْسَ وَالْقَمَرَ لَيَقُولُنَّ اللَّهُ فَأَنَّى يُؤْفَكُونَ (العنكبوت :61)
أَشْهَدُ أَنْ لاَ إِلَــهَ إِلاَّ اللهُ وَحْدَهُ لاَ شَرِيْكَ لَهُ، وَأَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُوْلُهُ، اَللَّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلى ءَالــِهِ وَصَحْبِهِ أَجْمَعِيْنَ.
فَيَا عِبَادَ اللهِ، اِتَّقُوْا اللهَ، أُوْصِيْكُمْ وَإِيـَّايَ بِتَقْوَى اللهَ، فَقَدْ فَازَ الْمُتَّقُوْنَ
Sidang
Jumaat yang dirahmati Allah,
Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi
Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-82 yang bersidang pada 5 - 7 Mei 2008
telah membincangkan Isu Tuntutan Penganut Kristian Terhadap Penggunaan Kalimah
Allah.
Muzakarah telah memutuskan bahawa lafaz
Allah merupakan kalimah suci yang khusus bagi agama dan umat Islam dan ia tidak
boleh digunakan atau disamakan dengan agama-agama bukan Islam lain. Oleh itu
wajib bagi umat Islam menjaganya dengan cara yang terbaik dan sekiranya
terdapat unsur-unsur penghinaan atau penyalahgunaan terhadap kalimah tersebut,
maka ia perlu disekat mengikut peruntukan undang-undang yang telah termaktub
dalam Perlembagaan Persekutuan.
Manakala Jawatankuasa Fatwa Negeri Perak, dengan
perkenan Duli Yang Maha Mulia Sultan, telah membuat dan menyiarkan fatwa pada
13 May, 2010 seperti berikut:
(i) Penggunaan Kalimah Allah hanya dikhususkan
kepada umat Islam;
(ii) Mana-mana penganut selain daripada
penganut Agama Islam adalah dilarang daripada menggunakan Kalimah Allah untuk
sebarang tujuan atau maksud;
(iii) Orang-orang yang
bukan beragama Islam adalah dilarang daripada menggunakan Kalimah Allah dalam
apa jua penerbitan, penyiaran dan penyebaran apa-apa buku, risalah, filem,
video dan sebagainya.
Sidang Jumaat
Sekelian,
Setiap orang adalah bebas untuk beramal
dan berpegang dengan pendirian dan ilmu masing-masing. Oleh kerana ilmu,
pendedahan dan pemikiran kita yang saling berbeza, maka lahirlah berbagai
pendapat yang tidak mungkin di satukan. Oleh kerana ianya adalah merupakan
masalah yang bersifat ijtihadi, maka pemerintah mempunyai peranan untuk
mengeluarkan fatwa agar kesatuan ummat Islam dapat dipertahankan. Tidak ada
sebarang faedah bagi ummat Islam untuk memperjuangkan hak orang-orang kafir sedangkan
dalam masa yang sama mereka sentiasa berhelah untuk menafikan hak Umat Islam di
negara ini. Kita tidak pernah menafikan hak mereka untuk beramal dengan agama
mereka namun janganlah sampai mengancam jati diri dan pelaksanaan syariat Allah
di bumi Allah ini.
اَللَّهُمَّ
اغْفِرْ لِلْمُسْلِمِيْنَ وَالْمُسْلِمَاتِ وَالْمُؤْمِنِيْنَ والْمُؤمِنَاتِ،
وَأَصْلِحْ ذَاتَ بَيْنِهِمْ وَأَلِّفْ بَيْنَ قُلُوْبِهِمْ، وَاجْعَلْ فِى قُلُوْبِهِمُ الإِيْمَانَ وَالحِكْمَةَ،
وَثَبِّتْهُمْ عَلَى مِلَّةِ رَسُوْلِ اللهِ صَلَّ اللهِ عَلَيهِ وَسَلَّم.
اَللَّهُمَّ أَعِزَّ الإِسْلاَمَ وَالْمُسْلِمِيْنَ، اَللَّهُمَّ انْصُرِ الإِسْلاَمَ وَاْلمُسْلِمِيْنَ،
اَللَّهُمَّ انْصُرِ الدُّعَاةَ وَالْمُجَاهِدِيْنَ، اَللَّهُمَّ دَمِّرِ الْكَفَرَةَ وَالْمُشْرِكِيْنَ،
وَأَهْلِكْ أَعْدَائَكَ أَعْدَاءَ الدِّيْنِ، اَللَّهُمَّ عَذِّبِ اْلكَفَرَةَ الَّذِيْنَ يَصُدُّوْنَ عَنْ سَبِيْلِكَ، وَيُكَذِّبُوْنَ رُسُلَكَ، وَيُقَاتِلُوْنَ
أَوْلِيَائَكَ، اَللَّهُمَّ بَدِّدْ شَمْلَهُمْ وَفَرِّقْ
جَمْعَهُمْ،
وَزَلْزِلْ أَقْدَامَهُمْ، وَسَلِّطْ عَلَيْهِمْ
كَلْبًا مِنْ كِلاَبِكَ، اَللَّهُمَّ يَا
مُنْزِلَ الْكِتَابِ،
وَيَا مُجْرِيَ السَّحَابِ، وَيَا هَازِمَ
الأَحْزَابِ، إِهْزِمْهُمْ وَانْصُرْنَا عَلَيْهِمْ،
بِقُدْرَتِكَ وَقُوَّتِكَ يَا رَبَّ
الْعَالَمِينَ.
اَللَّهُمَّ
وَفِّقْ سلطان أزلن مُحِبُّ الدِّيْن شاه اِبْنِ اَلْمَرْحُوْمِ سلطان يُوْسُف
عِزُّ الدِّيْن شَاه غَفَرُ اللهُ لَهُ بِمَا تُحِبُّ وَتَرْضَاهُ
رَبَّنَا ءَاتنِاَ
فِى الدُّنْياَ حَسَنَةً وَفِى الآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ، وَصَلَّى الله
عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى ءَالِهِ وَأَصْحَابِهِ أَجْمَعِيْنَ،
وَالْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِيْنَ .
إِنَّ الله يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ
وَالأِحْسَانِ، وَإِيْتَاءِ ذِي الْقُرْبَى وَيَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاءِ
وَالْمُنْكَرِ وَالْبَغْيِ، يَعِظُكُم
لَعَلَّكُم تَذَكَّرُوْنَ .
No comments:
Post a Comment